2007-10-06: Arbogaån

Var ett tag sedan jag skrev här nu, inte för att jag inte viljat utan för att jag tyvärr inte haft tid att fiska.

Men idag fick vi tid att fiska så Storfiskare-Björn, Storfiskare-Per och Storfiskare-Björns-Flickvän packade ner sakerna lite snabbt och begav sig till Arboga där vi tänkte fiska lite i Arbogaån.

Första så blev det ett besök i Zoo där vi skulle köpa fiskekort men då det visade sig att de hade rea (se tidigare i bloggen vad det betyder) så var vi tvungna att kolla runt lite. Tills slut, efter mycket velande så köpte Storfiskare-Björn en ny jacka och en ny ryggsäck. Storfiskare-Per slog på stort och köpte ett nytt spö som matchar hans nya rulle.

Sen gick vi ut och började fiska. Lite svårt att kasta ut då det är räcken och så ivägen längs ån men vi provade i alla fall. Det kom förbi några andra Storfiskare som visste allt om fiske och vart den fanns. Även några äldre kvinnor (tanter/kärringar) frågade om vi fick nån fisk och ville även köpa av oss om vi fick nått.

Efter tips från en Storfiskare så gick vi bort längre i ån och ställde oss vid forsen mitt emot en pizzeria där de ha svettigt goda pizzor.

Inget nappade (som vanligt) men vi stod kvar, Storfiskare-Björn försökte kroka löjor efter ett tag då han blev trött på att ingen ville ha hans fina drag.

Då det är rätt djupt vatten i ån så beslutade Storfiskare-Björn tills slut för att prova sin nya Zalt-wobbler som enligt sago ska vara riktigt bra om man vill fiska stora gäddor...jaja är det djupt till botten så borde man itne kasta bort den i alla fall resonerade Storfiskare-Björn. En byte skädde och Storfiskare-Per och Storfiskare-Björns-Flickvän tyckte att det såg kul ut "Jag blir bra imponerad om du får nått på den där" och "Får du nått så är det i alla fall stort" var kommentarer som kunde höras.

Efter ca 10 kast så tar det helt plötsligt tvärstopp i Storfiskare-Björns lina. Jag känner att det här verkar mysko men sen så känner jag hur draget dras ner i djupet med tunga drag. Storfiskare-Per och Storfiskare-Björns-Flickvän tror knappt på mig när jag säger att det är en fisk på g och inte bottennapp (som Storfiskare-Per) mest roade sig med.

Krokade fisken utan att veta vad fan som nappat på mitt fina drag. Sen börjar kampen om att dra in fisken, släppa ut massa lina då fisken känner för att sticka ner till botten men efter ett par minuter så visar sig i alla fall fisken...som visar sig vara den största gädda som Storfiskare-Björn någonsin haft på kroken. Vilken jävla best var det första jag tänkte, sen slog mig tanken på hur fan jag skulle få upp den. Det är nu så att vi står ca 2 meter ovanför vattnet och vi saknar håv för tillfället (vem fan behöver en sådan när det ändå aldrig nappar?).

Får in gäddan till kanten, rädd för att min 7kiloslina som har några år på nacken inte ska hålla för fisken. Ber sen Storfiskare-Björns-Flickvän att bege sig bort för att låna en håv en en annan Storfiskare som vi hade sett tidigare på dagen ett par hundra meter bort. Tyvärr behöver inte Storfiskare-Björns-Flickvän spring långt för gäddan rycker på hvuudet och sliter med det av linan. För dagen så saknade Storfiskare-Björn någon gäddtaffs vilket får anses som väldigt farligt när man fiskar i gäddvatten. Gäddan verkade i alla fall trött som stannade kvar vid ytan ett tag till innan den försvann ner i djupet med min dyra Zalt.

Det var den dagen, mycket roligt måste erkännas och här kommer vi fiska mera...men först måste vi köpa nya Zalt och knyta fast en gäddtaffs.

Skitfiske på er.

image79

Många olika varianter provades.
image80

Fått fisk?
image81

Storfiskare-Björns-Flickvän tjuvfiskar lite.
image82

Storfiskare-Per är nöjd med nya spöt.
image83

Storfiskare-Björn kastar ut sin Zalt.
image84

Hmm det är inte bottennapp.
image85

Ser nöjd ut?
image86

Hmm kollat för mycket på Rex Hunt på tv eller?
image87

Ahh den visar sig!
image88

En söt liten krabat.
image89

Zalt-wobblern är 14cm, hur lång tror ni gäddan är?
image90

Shit jag har ju ingen gäddtaffs på, panik!
image91

Haha kan man se så nöjd ut efter att man just tappat personbästa?
image92

Tydligen inte.
image93

Är nöjd med nya inköpen i alla fall, Ron Thompson jacka och Sölvkroken väska.
image94

Nån som har nån aning på vad gäddan kan väga, och hur lång den var?

En gissning är på mallen 6-8 kg och längden borde ju gå att räkna ut med hjälp av wobblern (14cm).

Nån som fiskar upp en fina gädda med en blå/vit Zalt-wobbler i Arboga får gärna höra av sig och ge tillbaka min Zalt.

Kommentarer
Postat av: Storfiskare-Per

Tråkigt på draget, men kul på nappet... det kostar att ligga på topp!!!
Imorgon blire Storfiskare-Per och Storfiskare-Pers-Pappa i Kolbäcksgropen tror jag...

2007-10-06 @ 23:11:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0