2008-04-14: Kvarnsjön

Det var tänkt att det skulle bli fiske redan igår men tiden försvann på annat så det fick helt enkelt bli idag istället. Storfiskare-Björn slutade tidigt från jobbet och begav sig hem för att intaga lite snabbfika tillsammans med fiskeinspiration innan jag åkte iväg för att plocka upp Storfiskare-Blomman som skulle med idag.

Storfiskare-Blomman kastar rutinerat ut för att söka efter madammerna.

På andra sidan vassen så såg vi två gäddor som vakade, de är ju de vi vill åt men lite svårt att kasta över vassen utan att fastna i den. Vädret var fint, lite blåsigt men sol och regnet uteblev.

Den vanliga utrustningen, fiskeväskan, spöt, kameran och fikapåsen innehållandes kanelgifflar och cola.

Storfiskare-Björn provade typ alla drag i lådan som vanligt, här en närbild på en Wipp som han ska jaga Abborre med i sommar med UL-spöt, funkade inte idag.

Storfiskare-Blomman tog en paus i det fina vädret och käkade en Q8a-baguette.

Storfiskare-Björn kastar ut med Super-Vibrax igen och plötsligt så smäller det på, mothugget sitter perfekt och drillningen är påbörjad!

Ahh men va f*n nu då, en bläckfisk som nappat!

Säker landning i alla fall.

Tog varken längd eller vikt på den men helt klart årets största, Storfiskare-Björn ler och är nöjd. Riktigt bra krokad va den oxå.

Mycket mer än så blev det inte en fin dag som denna, Storfiskare-Blomman fick sig en löprunda en sväng då han tog i för kung och fosterland och kastade sitt skeddrag över vassen och för att undvika att fastna i vassen så fick han  kuta för att få en bättre invevningsvinkel vilket gick sådär.

Nästa fisketur planeras att bli först söndagen den 20 april, känns som år och dar tills dess, kanske får bli en kvällstur i veckan oxå bara för att blöta lite drag.

Fiskesemester!

Igår så godkände chefen min ansökan om semester i juni så nu är det klart, det blir att åka till Norge och fiska havsfiske för Storfiskare-Björn och Storfiskare-Anna. För Storfiskare-Björn är detta helt nytt så det ska bli väldigt intressant att vara med om även om förväntningarna på fisk inte är så stora.

Nya saker måste inhandlas, får låna Storfiskare-Blommans gamla spö på 9ft och en fin rulle till...men ny lina måste skickas på, 0.40mm flätlina och sedan ett antal havsfiskedrag.

Står även i valet och kvalet att köpa ny jacka och nya byxor innan dess som ska användas vid fiske, vi får se vad det blir av det.

Googlar på "havsfiske norge" och får fram denna bilden;

Ja tack säger jag bara!

fiskeDRAG!

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA det är tillbaka med en ny säsong, det klart bästa fiskeprogrammet som någonsin gjorts.

Tyvärr står det inget om Johan Broman är med vilket vore synd om han inte var, fiska, skämta, dryga med varandra och dricka champagne...allt fint som livet bjuder på! Det ska även vi storfiskare prova i sommar, fiska, dricka champagne, grilla nydrillad fisk när vi tältar direkt vid vattnet.

Läs mer om det här: http://www.tv4.se/hem_och_fritid/fiskedrag

2008-04-06: Kungsör

Idag skulle det bara fiskas, skit samma om vi fick nått eller om det regnade vi skulle bara ut.

Storfiskare-Björn och Storfiskare-Anna var de enda i teamet som hade tid och orkade dock men vi hade kul. Termometern visade 8 plusgrader vilket bådade för skönt fiske men det blåste även.

Storfiskare-Björn hittade en båt och funderade ett tag på att göra som i Malingsbo...fiska ifrån den men avstod sen.

Började med att dänga iväg en Zalt Papegoj med en Storfiskare-Per-lösning på gäddtaffsen.

Storfiskare-Anna nöter på rutinerat med sitt smida spö och lilla draglåda.

Utsikten kan man verkligen inte klaga på i alla fall. Pölen där ute är Mälaren.

Storfiskare-Björn har klätt sig varmt vilket behövs dagar som dessa när det blåser lite.

Fisken uteblev som vanligt, när fan ska Storfiskare-Kapten-Matte skicka i båten så vi kommer ut till ställena där fiskarna står och tjurar, och när planterar de in fisk i Sundsjön så vi kan åka dit och fiska?!

Nya saker inköpta.

I lördags så var jag på Berras för att shoppa lite saker, det blev 5 nya drag. De på nedre raden och det röda Super-Vibra och det gula Super-Vibrax med röda prickar på. Sedan så handlade jag även joggsakerna där d, totalt rint 250:- om jag inte minns fel.

Självklart så glömde jag att jag hade slut på gäddtaffsar så de var jag inne på lunchen och köpte idag på sportfiskebutiken som ligger i Sundbyberg, det blev  3 stycken 23cm från Abu Garcia för 30:- så det var överkompligt. "Oturligt" nog så hade de den rullen hemma som jag är väldigt nyfiken på, en Shimano Nasci 2500 så jag vevade och klämde självklart på den och blev bara ännu mera kär. Den är vrålsnygg och har ett väldigt bra pris på 1300:-, det blir nog ett köp på en sådan till sommaren.

Tänk er denna med nån snygg flätlina på, typ blå eller rosa...shit vad grymt det kommer bli. Det är alltså med denna rullen som jag tänk jaga större fisk med, gädda osv.

2008-03-31: Kvarnsjön

Då var det dax igen för Storfiskare-Björn att blöta dragen. Laddad som tusan efter att ha suttit på jobbet så drar han iväg till Arboga och Kvarnsjön för att leta upp ett hett ställe som an kollade ut i höstas. När han kommer dit så möts han av denna synen:

Just det, is överallt och det är bara konstatera faktumet att det blir väldigt svårfiskat. Stannar kvar ett tag i alla fall och fotar lite roliga saker.

På platsen så finns det en fin grillstad, här kanske vi kommer grilla korv i sommar vad vet jag?

Ett mycket fint vindskydd finns att tillgå, vem känner för övernattning här?

Storfiskare-Björn slänger sig i bilen och åker bort till kanalcafét istället där han fiskade tillsammans med Storfiskare-Per och Storfiskare-Anna för ett tag sedan istället. Här finns det ingen is i alla fall så det får duga för dagen. Som alltid så måste man ha med sig nått när man fiskar förutom utrustningen, denna gången bestod det av kanelgifflar och cola.

Vass, där trivs gäddorna så Storfiskare-Björn dänger på med Super-Vibrax i oliak färger.

Det nappar inte ens när Storfiskare-Björn tar fram sin giftiga "Predator" som han vill kalla den, en Zalt som ser ut som en arg bäver eller nått...kanske skrämmer den de små stackars gäddorna som finns i sjön?

Efter en och en halv timmes dängande med dragen åt alla håll så ger Storfiskare-Björn upp och beger sig hemmåt...kan inte nån lägga in sin båt nu så vi kan få möjligheten att fiska från lite bättre ställen...inte lika roligt när det inte nappar.

2008-03-30: Malmön

Vädret var för fint för att kasta bort så jag packade ner fiskespöt och nya kameran som numera alltid kommer få följa med på fisketurarna. Sedan så begav jag mig till Malmön i Köping för att försöka lura upp fiskarna, trots att jag aldrig någonsin fått napp här de få gångerna jag försökt.

På bryggan med sakerna.

Här ute lovar jag att de feta madammerna står och lurar men de vill verkligen inte bita på mina fina drag. Jag provade de flesta som fanns i draglådorna men de ville inte.

Hade jag haft en båt och haft en båtplats här så hade båten redan legat i, förstår inte människor att fiskesäsongen redan är igång sedan länge?

Ute på Malmön så finns även ett fågelskådningstorn så när jag tröttnat på att fiskarna inte ville hugga så gick jag upp i det och spanade lite och fotade.

Jag fick i alla fall blöta dragen och det är ju det viktiga, jag hade kul men fiskarna uteblev även denna gången...vettekatten om jag ska fiska nå mer här ute.