Packad och klar, nu åker vi till Norge!!!

Om inte mindre än 2 timmar så åker vi till Norge!

Allt kommer dokumenteras så ni behöver inte vara oroliga, det kommer fina rapporter sen när vi kommer hem.

Ni kan ju ha nån vadslagning om vem som får störst/flest fiskar...jag gissar på min älskling.

Inför Norgeresan

Idag inhandlades stövlar som jag borde köpt för 100 år sedan men det blev först nu. Jag passade även på att köpa några nya skeddrag som jag ska prova i Norge....kanske kan man lura nån dum fisk.

Och så blir det ju lite saker man ska packa ner...måste ju förbereda sig på kallt, varmt och blött väder.

2008-05-25: Lillsvan

Båten är i sjön efter 9 långa år.
Motorn är inköpt, det blev en elmotor och denna skulle så klart prövas tillsammans med båten.
Storfiskare-Per och Storfiskare-Pers-Pappa åker därför ut en lugn söndag för lite fader-sonfiske.

Först ska motorn monteras på land för att allt ska vara perfekt. Här sätter Storfiskare-Pers-Pappa fast den, notera båtens exemplariska dekaltrim, Jarvis Marine Watersnake är såklart motortillverkaren.

Lite kast med spinnare här och var leder ingenvart, så då åker Storfiskare-Pers-Pappas veteranvetande fram. Vi bestämmer oss för att trolla lite. Vi tar fram en Abu Hi-Lo rödvit för att försöka locka upp en storgädda eller varför inte landskapsfisken gösen.
Motorn smeker fram båten över den relativt lugna sjön, så pass tyst så mycket snack under tiden blir det.
Rätt som det är håller spöt på att ramla i, och första nappet är ett faktum.
Vi stannar båten och börjar veva in. Det känns inte som den största av fiskar, är det en mindre gädda eller en gös? Uppe på ytan ser vi gäddan, i ett inte allt för stort utförande.
Denna plockas upp, krokas loss och släpps sen i.

Sen vidare runt över Lillsvan med den utomordentligt välfungerande motorn.

Här ser man även en ö, i den för stunden spegelblanka sjön.

En mycket bra start för båtfisket i år.

2008-05-27: Hedströmmen

Dax igen, en sista fisketur innan Norge för mig i alla fall. Sen måste jag sortera om och packa ihop sakerna men jag lämnar ju några spön hemma så man vet ju aldrig, lite kvällsfiske kan det ju bli.

Räknade med att vara ute på fiskestället runt 16 och det klarade jag av, tyvärr kunde jag inte stå där jag tänkt då jag bara hade skjorts och sneakers och det stället kräver långbyxor och gummistövlar plus en håv om man får nått så jag vandrade iväg till ett annat ställe där jag fått både gädda och abborre i mina yngre dagar.

Det är grunt och svårfiskat, mycket höga växter under ytan som dragen fastnar i så jag laborerar lite med olika spinnare, skeddrag och poppers. Jag hade viljat köra lite Zalt också men vågar inte med tanke på hur dyra de är att kasta bort. Det börjar bra med att en gädda på ca 2-3kg följer efter ett av mina Abu Atom i svart/guld men den hugger inte, men gör en fin vändning ca 5-6 meter ut.

Jag skickar på min favorit, Super Vibrax och tills slut så hugger det till, en fin abborre som tar bara några meter ut så ingen fajt direkt med mitt allround-spö.

Vad skulle man göra utan Super Vibrax?

Fortsätter ett tag till och pappa kommer förbi på väg till jobbet så stannar till och snackar skit ett tag.

Fina vyer är det verkligen vid hedströmmen, tyvärr ligger det precis vid stora vägen så man måste ju lyssna på bilbrummande hela tiden.

Mer än så blev det inte för dagen, ca 2 timmars fiskande...inte undra på att kilopriset på abborre är högt. Jag fick se ett redigt gäddplask oxå men det var ju självfallet på andra sidan ån så dit kommer man ju inte men jag var nöjd ändå, fick ju en fin abborre.

2008-05-26: Sundsjön

Nångång måste det bara gå att få upp en regnbåge men det verkar just nu rätt osannolikt.

50 vak ungefär, 1 hugg men inget napp...inte ens abborrarna ville vara med och leka idag.

7 lintrassel hade jag oxå, det var verkligen inte min dag om vi säger så....dock redde jag upp trasslet 6 gånger i alla fall så fick bara kapa av några meter lina.

Väldigt många fiskare på plats idag, och fick se 2 fiskar följa med upp från vattnet, båda tagna på spinn.

Nu ger jag snart upp, enligt en gubbe på plats så har de satt i fisk förra veckan så det borde ju nappa nu, jag provar de flesta spinnare jag äger men inget vill de ha och det tär på mitt självförtroende.

Det blir en fisketur imorgon igen, men då ska jag använda mitt gamla Ron Thompson-spö och Okuma-rullen och jaga abborre och gädda på ett ställa i Hedströmmen istället...sen blir det uppehåll tills lördag då jag hoppas att vi ska börja dra fisk i Norge.

28 fisketuren för iår i alla fall.

2008-05-25: Kvarnsjön

De nya sakerna måste ju självklart testat så jag och Anna åkte ut till Kvarnsjön för att kasta efter lite gädda. Det är kanske inte så spännande att fiska Abborre med 55kg-lina så jag använda stora Zalt-wobblers.

En söt flicka som fiskar.

En inte lika söt kille, men manlig "utrustning" har han i alla fall.

Kastar ut en Zalt.

En lite närbild på nya rullen.

Lintrassel var en inte helt ovanligt företeelse för mig idag, för mycket lina på rullen och hårda kast så blir det så.

Ny lina på Okuma-rullen oxå, väldigt skön att kasta med.

Annas hundar var självklart med och var lika lugna och stillsamma som vanligt.

Det blev ingen fisk idag, men vi såg mycket fisk...en gädda som tog ett rejält skutt över ytan men det var ingen som ville följa med upp, Anna hade ett hugg men det släppt direkt.

Jag är nöjd med utrustningen i alla fall och har bestämt mig för att den kommer fungera klockrent i Norge.

Nya saker till Norge

Idag blev det en tur till Skinnskatteberg för att köpa lina och några betslås för Norgeresan men som vanligt så kom men hem med mer än man tänkt sig.

Råkade hitta denna rullen för bara 249:- och det gick på massvis med lina på den, precis vad jag behöver till Norge. Om den inte överlever saltvattnet så har den ändå bara kostat mig 249:- så det är det värt.

En Daiwa AG5000 verkar det vara, en storleksjämförelse med min UL-rulle som är i storlek 750. Linan som jah köpte blev Spider Wire 0.40 som ska klara 55kg, det borde räcka och går den av så vet jag i alla fall att det var en stor fisk som nappade.

Spolade på lite ny lina på min Okuma-spole, det blev Strike Pro 0.20.

Uppsättningen inför Norge då.

Köpte även några nya drag som jag tänkte prova först i Norge och sedan i Sundsjön.

Och tills sist, en jämförelse med de nya beteslåsen som jag ska använda i Norge och de jag brukar använda vid vanligt och UL-fiske...vi hoppas att fiskarna motsvarar skillnaden oxå.

Tyvärr kan jag inte använda nya rullen på mitt spö, men den passade finfint på det jag lånat av Blomman så blir det jag får använda, så kör jag mitt andra spö till de andra rullarna helt enkelt.

Fredagsnöje.

Idag så förberedde jag lite inför Norgeresan igen. Jag plockade fram 2 av de rullarna jag ska ha med till Norge. Den vänstra har jag lånat av Blomman.

Nä men se så kul man kan ha, slita av all nylonlina från spolarna och göra ett stort trassel av det. Är det nån som vill ha trasslet så är det bara höra av sig till mig så fixar jag en leverans.

Imorgon åker jag troligtvis till Runes Sport i Skinnskatteberg för att spola på ny lina, på Blommans spole blir det en 0,35 flätina och på min spole blir det en 0,20 flätlina tror jag. Sen ska jag även inhandla lite annat smått och gott.

Igår så lade jag en beställning på Rapala-byxorna i alla fall och jag tror jag kommer bli grymt nöjd med de...jag hoppas i alla fall det.

Blev inget fiske idag för mig tyvärr, fick andra saker att göra så skulle inte hunnit med nån seriösare tur så skippade det istället, men i helgen blir det fiske 1 eller 2 gånger så vi ser fram emot att dra lite abborre.

2008-05-22: Hemlig ort

Idag blev det lite mete i min egen lilla hemliga sjö. Måste ju prova det nya flötet som jag fixade till igår så åkte iväg rätt normal tid på morgonen då jag behövde sova lite.

Hade inte tillgång till varken maggots eller mask så hoppades på att abborrarna skulle gilla majs.

Mycket klart vatten, men jag såg inte till några abborrar i vattnet. I och med att det är så klart vatten så brukar jag se abborrarna.

Tyvärr ville inte de osynliga abborrarna äta min majs, inte ett litet napp på kroken så lämnade stället efter bara ett par timmars fiskande. Jag gick runt nästan hela sjön för att kolla om jag såg någon abborre men de gömde sig troligen.

Sen åkte jag hem till mamma och pappa och det visade sig att pappa plockat med en termos till mig som jag fick, han vet att jag behöver en egen så jag kan ta med kaffe och te på mina fisketurer så det tackar jag för.

Sen lånade jag även min brors kaffebryggare då han inte har nån användning för den just nu.

Imorgon är det lön, och om en vecka åker jag till Norge för att fiska. Jag måste skaffa lina och lite småsaker och jag funderar nu på att slå till på ett par fiskebyxor. Jag känner inte att jag har några bra som kommer funka i Norge, det kan ju bli dåligt väder osv så kanske ska skicka efter ett par Rapala. Jag funderade ju på de från ITAB men jag orkar inte åka dit för att kolla in de, och Rapala finns på lager hos Wallins Fiske och ska ta mellan 3-5 dagar att få hem om jag beställer på nätet...hmm...ska fundera på det idag så får vi se.

2008-05-21: Sundsjön

Dag 3, försök 3, 3e gången jag kammade noll på regnbågarna.

Det verkar rätt slutfiskat på regnbåge i Sundsjön för tillfället...eller så vägrar de hugga på morgonen och runt lunch för det är livlöst just nu. Jag har provat alla heta spinnare jag har med regnbågarna uteblir.

Idag var jag ute lite senare då jag kände att kroppen behövde sovmorgon så kom ut till 08:00 ca. Inget vak eller liv över huvud taget. Målet för dagen var 2 abborrar då jag kände redan igår att det skulle bli för svårt att få upp en regnbåge.

Klockan 09:00 så dängde jag på med min nya spinnare ut emot näckrosorna och det hugger till långt ut, mothugg och upp med spöt så vevar jag in. Fisken stretar på bra även om jag mest tar det försiktigt för att inte tappa den och tills slut så lyfter jag upp den på bryggan. Abborre nummer 1 är landad och jag blir glad. UL-fiske är det roligaste jag hållit på med då varje fisk känns stor.

Jag sa ju att den nya spinnaren skulle vara het eller hur?

Jag byter plats ett par gånger och kör vidare med Super Vibrax i olika färger men det händer tyvärr inget mera så målet på 2 fiskar idag skiter sig.

Kamouflerad och allt.

Det kommer ner två män som ska vara med på arbetsdagen idag och den ena frågar efter fiskekort. Det visar sig vara kassören i Sturefiskarna så jag säger att jag har årskort och säger mitt namn och då känner han igen det, bra minne på karlen. Han tycker jag ska vara med och jobba nere vid Sundsjön idag och svarar med att jag gärna hade varit det om jag kunnat men jobbar kväll.

Vi snackar vidare om fiske och att det nappar dåligt, bara lite småabborrar som hugger. Han säger att det även går stor abborre här så det är bara dänga vidare och att det var länge sedan de satte i nu men det kommer ske isättning snart och sen var 4e vecka tills isen kommer. Det låter lovande och nästa isättning kommer ske snart och det är 100kg regnbåge och 50kg öring som de sätter i då. Riktigt ballt med öring, nu har jag ett nytt mål för iår...jag ska fånga en öring!

Fortsätter fiska ett tag till men inget mera händer så åker hem. Igår så drog jag på mig en fästing som bet mig och jag upptäckte det först senare på kvällen så hoppas att jag inte blivit smittad av någonting nu, jag fick bort den i alla fall men en liten klo verkar sitta kvar.

2008-05-20: Sundsjön

Tillbaka igen och denna gången var Blomman med. Vi var tidigt ute och kom fram till Sundsjön innan 07:00 till och med. Solen var framme och vi slog oss ner där den låg på som starkast, måste ju jobba på solbrännan oxå.

Blomman kastar ut i det spegelblanka vattnet där även regnbågen speglas fint.

Jag tänkte att jag skulle prova mitt nya Super Vibrax, en ny färgkombination som är ny för året och den ser verkligen het ut så den måste funka både till regnbåge och abborre...som iofs biter på vad som helst.

Det ger resultat och en liten abborre luras till hugg.

Draget är hett!

Vi gick runt hela Sundsjön men det var precis som igår, det vakade lite men det ville inte hugga. Blomman hade ett hugg men missade mothugget och fick till råga på det lintrassel, sånt är livet.

Spöhållare på bryggan, smidigt.

Vi avslutade att fiska inne i viken där de släpper i regnbågarna men det var dött där oxå. Vi såg bävern ett par gånger idag oxå men inget foto på den idag, vi såg även en rätt stor rovfågel men den ville inte heller fastna på bild.

Nu tycker jag att det är dax att det börjar nappa för Blomman, var ett tag sedan han visade sina riktiga storfiskare-takter som är välkända.

2008-05-19: Sundsjön

Jobbar kväll denna veckan så tänkte köra ett par turer till Sundsjön som är en put & take-tjärn som ligger utanför Arboga.

Åkte ut så jag var där klockan 07:00 och dimman låg tätt och fint över vattnet.

När dimman försvinner så är det så magiskt spegelblankt som det kan bli.

Helt plötsligt ser jag hur en bäver simmar genom vattnet, jag letar fram kameran igen och slutar fiska och smyger mig fram.

Det är i sådana här lägen man vill ha ett riktigt teleobjektiv, när den ser mig så blir den skraj som dyker med ett redigt plask.

Jag fortsätter fiska och njuter av solen som värmer upp mig ganska bra, biltermometern visade 1 grad bara när jag kom hit.

Efter ett par platsbyten så hittar jag ett fint ställe så ställer mig där och då träffar jag på nya djur, man kan ju tro att jag är på djursafari och inte fiske.

En vattenspindel, hyffsat stor,

Vänder mig om för att lägga tillbaka kameran och då har denna tittat fram och poserar.

Jag skrattar och fotar den, sen fortsätter jag fiskandet och tills slut så känner jag har det rycker till i spöt och en abborre följer med upp på land. Självklart så tog den på mitt lilla Super Vibrax, det är fiskegaranti på det draget.

Jag byter ställe igen och ser rätt mycket vak från regnbågar bara ett par meter ut men inget som vill hugga, så jag hittar andra djur att fota istället.

Många av bryggorna i Sundsjön var under vattnet men de ska ha arbetsdag här på onsdag så får hoppas att de fixar till det då, en fin "brygga" fastnade på bild i alla fall.

Det blev ingen mera fisk sen och jag begav mig hemmåt, det var några andra som fiskade oxå, två stycken flugfiskare och en spinnfiskare men ingen som drog nån regnbåge av de heller.

Nya tag imorgon då jag och Blomman ska ut.

2008-05-17: Krampen

Regnet det bara öser ner...så går en åt som skulle kunna vara temalåten för dagen då vi åkte till Krampen för att fiska regnbåge.

Jag, Per och Per's pappa gav oss i alla fall iväg för att tämja fiskarna, finns inget dåligt väder när det gäller fiske.

När vi kommer fram efter att ha köpt fiskekort i Bernshammar så ser vi att dimman ligger som ett mystiskt täcke över sjön.

Började väl sådär för mig med ett fint lintrassel som jag inte ens funderade på att reda ut utan knöt om allting igen och sen var det bara att nöta på.

Efter ett platsbyte ut på en brygga som sjönk om man gick ut för långt så började jag jaga igen. Tyvärr så gjorde Per än "Per" och gick ut på bryggan när jag stod på den vilket resulterade i att bryggan sjönk under vattennivå och där stod jag i mina gympadojor och sjönk...så kan det gå när man inte äger några stövlar.

Jag nötte på i alla fall och det resulterade i en söt abborre. Hatt är ett måste vid regn.

Självklart så tog den på mitt 6gr Super Vibrax, bar jag tvungen att slänga alla mina drag utom ett så skulle jag spara det här.

Dagen till ära så körde jag stenhårt med mitt nya UL-spö.

Per provade även mitt spö efter att han såg att det levererade abborre.

Sen var det dax att byta plats för mig igen och nästa abborre var ett faktum.

Se så glad man blir. Hade nu bytt till mössa då det blåste mer än regnade.

Per pappa dängde ut med nya rullen.

Efter ca 4 timmar vid första sjön så bestämde vi oss för att byta sjö så vi packade ihop och satte oss i bilen för att färdas en bit bort. Det var redan några där som bottenmetade, lata jävlar kan man tycka och det gör jag. En kort fika med kaffe och kanelgifflar så var vi igång igen.

Efter ca 30 min så tjuter Per till och han har en regnbåge på. Efter 3-4 hopp över vattenytan så kan den landas med nya håven.

Enorm glädje. Per använder sitt nya UL-spö.

Inte den största regnbågen vi skådat men fisk som fisk.

Jag ville oxå få en regnbåge så efter kort fotosession så återgick jag till fisket. Bytte plats och ställde mig en bit bort vilket resulterar i ytterligare en abborre. Denna var inte helt enkel att få upp då min nya rulle gått sönder, eller inte sönder men linan har släppt från spolen så har ingen broms utan för lägga tummen på linan och försöka bromsa upp på det sättet, dvs. det går inte att göra mothugg över huvud taget. Abborren släpptes direkt tillbaka utan fotning.

Tog lite kaffe och kanelgifflar igen och ställde mig sen på ett annat ställde och började nöta, nu small det till rejält, nåjå jag använder ju UL-spö så alla hugg känns stora.

En fin abborre som självklart fick gå tillbaka den också, jämförelse med en morakniv.

Familjen Anka hälsade på oss en sväng.

När Per skulle försöka sig på att kasta med en fluga och flöte så snodde jag hans plats där han stod när han fick regnbågen och tills slut så blev det lite spöböj även för mig. En regnbåge som klippte på och jag försökte i mitt förtvivel att göra nått som skulle likna ett mothugg men det sket sig och när regnbågen hoppade till över ytan så släppt min Vibrax, kul med hugg i alla fall och Vibraxen bara levererar och levererar.

Dagen blev blöt, och nu måste jag lämna in rullen för koll oxå så man kan börja mothugga igen.

Resultatet för dagen blev:
Jag: 4 abborrar, 1 tappad regnbåge.
Per: 1 regnbåge
Pers pappa: 0.

Big Game fishing!

Såhär kan det gå om man fiskar Black Marlin.

2008-05-15: Köpings hamn

Var bara tvungen att glida ut ett tag idag och prova mitt UL-spö som jag ännu inte provat. Jag drog ner till hamnen och kastade ut lite, väldigt skön känsla i det och man kastade rätt långt med de dragen jag provade.

Provade även att kasta en lite större spinnare än vad kastvikten rekommenderar och det gick fint det med, trots att spöt är så pass mjukt som det är.

Sen riggade jag om och jiggade idag och inget bottennapp så är riktigt nöjd. Att döma av jiggen så var jag nere i botten rätt ofta men fastnade aldrig så det är bra, men det blev heller ingen fisk.

Så här ser det ut, riktigt fint och mycket skön känsla i det...kommer användas ofta i sommar.

2008-05-14: Arbogaån

Tänkte prova fisket i Arbogaån och köpte mig ett årskort då det kostade 200:-. Ett dagskort kostar 50:- så känns inte värt att köpa sådana så jag troligtvis kommer fiska där ett antal gånger då det går rätt mycket fisk där enligt rykten.

Kollar runt lite i butiken (Arboga Zoo) i vanlig ordning men orkar inte lyssna på kvinnan som jobbar där så köper mitt kort och trevar sedan till platsen där jag tänker fiska. Det visar sig att det är rätt mycket folk som står där redan med spöna i högst hugg och det verkar vara jigg som gäller. Iofs så var de andra fiskarna ute efter Gös vilket de även drog ett par stycken i fin storlek.

Jag riggar i alla fall upp och kastar ett par gånger tills en äldre herre kommer fram och snackar lite skit och säger "aja jag måste ju i alla fall fråga, har du fiskekort?". Det visar sig att han kollar fiskekort för Sturefiskarnas räkning och jag har ju mitt årskort nu så det var inga problem. Sen noterar han att jag har ett Atom skeddrag på och säger direkt "ta av det där draget direkt, det får du ingen Gös på!. Tack men nej tack jag är ute efter Gädda. Aha ja då kan du ha kvar det..."

Vi snackar lite till och jag säger att jag är medlem i Sturefiskarna nu men har inte fått mitt medlemskort eller årskort till Sundsjön än och han säger att det är inga problem, fiska på du och frågar nån nått så hänvisa till mig så tar han mitt namn...mycket trevlig herre måste jag erkänna.

Jag provade även att jigga efter Gösen men dog bottennapp direkt och slet av linan...så kan det gå.

2008-05-08: Hemlig ort

Idag åkte jag och Storfiskare-Anna ut till hemligt ställe för att fiska Abborre. Kan tyvärr inte avslöja vart det ligger då jag vill ha stället för mig själv då jag har mitt personbästa på Abborre där, en fisk som vägde 950gr och det är jag rätt nöjd med på mete.

Vi åkte ut för att kolla om det fanns fisk kvar och såg direkt ett stort stim med små Abborrar och det sägs ju att finns det småfisk så finns det storfisk oxå så vi var glada redan innan vi börjat.

Anna hade självklart hundarna med sig, den ena blev arg och den andra råkade ramla i vattnet 2-3 gånger.

Det är väldigt klart och fint vatten.

Jag kör med Maggots, ingen aning var min majs tog vägen då jag vet att jag tog med den och den fanns inte hemma heller när jag kom hem, men maggots funkar ju alltid så.

Efter ett par ryckningar i flötet så kunde jag kroka fast denna fisken.

Det är ingen abborre i alla fall, vad är det? En löja modell större?

Anna körde både med bottenmete och vanligt flötmete men lyckades inte lura upp någon fisk idag vilket var synd, men det blir många mera försöka här i sommar..rekordet måste bräckas då det är flera år gammalt.

Man såg till och med abborrarna bra ifrån ytan men inte ville de nappa idag inte.

För mig så var det 19e fisketuren för i år och det är vecka 19 nu så 1 fisketur per vecka i snitt vilket är ok men mitt mål är att snitta 2 ggr per vecka över hela året vilket jag tror att jag kommer klara av då fisket börjar på allvar nu.

Ännu mera utrustning

Jajamen idag var jag inne på Jaktia på stan för att handla på mig lite mera saker till metet. Tyvärr hade de inte det som jag verkligen behövde men jag fick med mig Abu nylonlina 0.15 i alla fall så snart kan jag göra klart mina nya metsaker.

Med mig hem fick jag även Fireline 0.12-lina påspolad på min UL-spole så nu kan jag ut och jaga abborre och regnbåge om jag vill, blev riktigt snyggt med röksvart lina på guldspolen, 70 meter lade vi på.

Jaktia hade även rea på massa wobblers så självklart fastnade jag i den lådan och hittade ett Rapala Deep Taildancer som jag hoppas kunna locka gös i sommar, det borde funka till det i alla fall men det går rätt djupt så får se om jag kan använda det nånstans.

Snäll som han var i affären så skickade han med lite toa-litteratur oxå.

När jag kom hem så kollade jag hur det såg ut på bankkontot, jag har länge funderat på att gå med i en fiskeklubb för att kunna få lite bättre priser i en fiskeaffär och för att kunna köpa årskort billigt till Sundsjön som är den put and take-sjön som jag fiskar regnbåge i. Kontot såg ut att godkänna ett medlemskap så jag skickade iväg en anmälan och betalade in så nu är jag snart medlem i Sturefiskarna som är en fiskeklubb i Arboga. Det kostade 200:- och då ingår fritt fiske i Tjurlången och nån annan sjö, och så får jag ett årskort i Sundsjön som kostade mig 350:- så totalt 550:- för kalaset.

Min vän och kollega Mankan är med och styr lite i klubben så det ska bli kul, kanske man även kan vara med på nån spinn eller metartävling i framtiden...

Mer om Sturefiskarna hittar ni här.

Ny utrustning.

Som jag sagt tidigare så fick jag 3 spön och 2 rullar av en jobbarkompis och tänkte bara visa lite av de sakerna plus lite annat som jag köpte idag.

De två bakre fick jag, längst fram till vänster min gamla Okuma-rulla och till höger min nya Shimano UL-rulle som jag inte hunnit använda än. Ska köpa lite flätlina till den snarast så man är beredd när put and take-fisket börjar.

Min spön, från vänster;
Normark 8ft, Shimano Beastmaster UL, Abu Baltic 8ft, Ron Thomson 8ft, Shimano Solstace 9ft, Abu Admiral 6ft, Abu Combo 300 6ft, Tebco 5m metspö.

Jag svängde in till Jaktia i stan då jag kände att jag behövde lite nya metsaker och det råkade även hamna mera i påsen hem.

Dart 5gr, Dart 2gr flöten, metkrokar st. 14, Abu Atom 20gr, Mepps Black Fury och tills sista ett Vibrax 6gr.

Meppsdraget hoppas jag ska funka bra till ädelfiske med mitt UL-spö i sommar...tiden får utvisa det helt enkelt. 185 kronor slutade notan på och killen i kassen berättade om sitt fantastiska gäddfiske i en sjö i Skinnskatteberg förra helgen som slutade i 16 landade gäddor. Han körde med ytgående jerkbaits med sin vanliga haspelutrustning vilket jag alldeles ypperligt. Inte ett dugg avundsjuk så gick jag där ifrån i alla fall.

Jag har även ett litet mål för iår, jag ska få fisk med ett skeddrag vilket jag aldrig tidigare lyckats med och detta Atom skulle vara grymt enligt de som fiskar med skedar. Andra mål för iår är att få en gädda på 5 kg, det tror jag blir svårare om jag ska vara ärlig men jag kommer fiska idiotiskt mycket för att lyckas med det.

Har lagt fram för att tillverka lite nya metuppsättningar, detta är vad som behövs...tyvärr hinner jag inte med att fixa det idag men imorgon så.

2008-05-05: Notholmen

Ett nytt tips där det var fiskegaranti fick jag idag av Storfiskare-Mankan som är en riktig doldis på våra fisketurer, endast fått med honom en gång ut och det var till Tjurlången förra året, skärpning på det nu!

Jag tacklade upp med maggots denna gången också och såg mycket småfisk som vakade och blev uppskrämd till utan av troligen större fisk. Såg även ett par rejält plast på andra sidan kanalen så där gick det nog gädda eller abborre.

Det gick ungefär en kvart och sedan så satt den första mörten på kroken. Liten men ändå en fisk, Mankan stod för sitt ord om fiskegaranti mao.

Ett par minuter senare så hoppar nästa lilla mört på.

Jag ler och njuter av kvällssolen som värmer fint trots lite halvkyligt ute. Skickar på ny maggots och sen påt igen. Mört nummer 3 konstateras.

Jag flyttar mig en bit utåt hjälmaren för att se om det nappar lika bra där och då hoppar dagens 4e och sista, men även största mört på.

Gick ändå ut men där fanns det inte ett liv, mest fåglar som flaxade och förde liv.

Kan säkert vara hett att kasta lite drag bort emot vassen på andra sidan, flera fina plask där.

En fin bild bara...

Magiskt med kvällssol, jag är helt fast i kvällssolsfiske även om det nappar dåligt.

4 mörtar kan ses som lite men med denna fisketorka som det varit i år så är jag ändå supernöjd, nu vet jag att det faktiskt finns fisk i våra svenska vatten.

2008-05-04: Kungsör

Hade bestämt mig för att meta en sväng i kvällssolen i Kungsör då jag ändå skulle träffa Storfiskare-Anna på kvällen så sagt och gjort så packar jag ner spöt och maggotsen och åker till Kungsör.

Man kan inte klaga på vädret i alla fall.

Börjar bli ett antal båtar som lagt till i hamnen nu vilket är kul, synd man inte har nån egen bara.

Det nappade mycket men det var endast löjor som inte fick in hela kroken i munnen ens så ingen fisk upp ur vattnet men jag jobbar på solbrännan istället.

Avslutar denna fisketuren med denna härliga bilden.

Spegelblankt!

Klarälven i Karlstad.

Var på besök hos min syster i Karlstad i helgen och tänkte att jag skulle kolla upp möjligheten till att fiska här i sommar så under en promenad så gick vi ner till Klarälven för att läsa på lite om vad som gällde osv.

Det verkar finnas fin möjlighet till fisk här, även lite blandat, inte bara den vanliga gäddan och abborren utan även id, harr och öring finns i vatten dragen.

Bra och tydlig information är alltid uppskattat.

Nån som fiskat här och kan tipsa om var man ska stå och vad för drag osv som funkar?

2008-05-01: Kungsör, Storfiskare-Kapten-Mattes båt.

Idag stod på planen att lägga i Storfiskare-Kapten-Mattes båt och eventuellt ta en fisketur med den om tid fanns.

Släp var hyrt och nu ska skiten i!

Efter mycket om och men så var båten på släpet. Tankfull som släpet var hyrt hos har inget intresse om att sköta sina släp så vinchen var trasig på släpet vilket inte underlättade. Men vi kom ner till vattnet i alla fall och båten hamnade där den skulle.

Storfiskare-Kapten-Matte är inte rädd för att blöta ner sig så klättrade ut på släpet för att göra loss det och blötta samtidigt ner sin häl, sådant får man ta ibland.

Första turen iår, måste vara en skön känsla. Storfiskare-Kapten-Matte åker bort till sin båtplats för att låsa fast båten, ingen fisketur idag men det kommer.

Självklart så kunde inte jag hålla mig då jag ändå hade fiskesakerna i bilen så jag åkte ner en sväng till KKKK (Kungsörs Kungliga Kanot Klubb) och dängde drag i en timme ungefär, fick även spana in en mycket mycket fin Ryds-båt som jag blev lite kär i, nån som har 250 tusen att ge bort till mig?

Fisken uteblev men dragen blev blöta ytterligare en gång för iår.

2008-04-29: Hedströmmen

Fiskesuget lika stort som vanligt så drog jag mig ut till Hedströmmen i Köping för att kasta och meta lite efter gädda och abborre. Kvällen var ung och solen sken, för första gången iår som jag fiskar i endast t-shirt och shjorts, härligt värre.

Jag har alltid gillat naturen vid Hedströmmen, väldigt tilltalande på nått sätt.

De har avverkat rätt mycket träd här sedan förra året och det verkar som att flera är på g.

Fick chans att prova mitt nya fodral för spöna som jag fick av samma jobbarkompis jag fick spöna av.

Metspö riggat och isatt, använde mitt gamla RT-spö idag.

SOMMAR!?!?!

Maggots för metet denna gången.

Tufft att fiska i strömmande vatten, jag har lite svårt för det men det är kul som attans vid hugg.

Ingen fisk denna gången heller, bara fortsätta nöta på. Förlorat ett drag idag vid ett stenhårt bottennapp...måste ligga ett träd på botten.

2008-04-26: Hjälmaresund

Idag skulle jag inte bli ensam med att fiska, Storfiskare-Per och Storfiskare-Anna hade bestämt sig för att åka iväg till Hjälmaresund för att fiska och grilla lite och jag lyckades klämma in det i mitt schema oxå så packade snabbt ner mina saker och så var vi iväg.

Det är riktigt fint vid Hjälmaresund.

Här under bron har jag metat mycket Abborre som barn, tyvärr verkar det rätt dött på det numera men det kanske kommer...

Storfiskare-Anna kastar ut med sitt nya riktigt fina spö/rulle.

Ron Thompson-spö och Okuma-rulle, kommer användas flitigt i Norge på semestern.

Efter ett tags dängande av drag och ett kast som resulterade i förlorat drag för mig så slog vi oss ner för att grilla korv, Storfiskare-Per passade även på att öppna sig en kall Mariestad som synes.

Vi hade det mysigt, Storfiskare-Annas hundar fick skutta omkring i naturen medan vi kastade ut och vevade in, kastade ut och vevade in, kastade ut och vevade in...inget som nappar...helt otroligt kan man tro men jag är inte förvånad.

2008-04-21: Köping

Ny dag, ny utrustning, nya tag...det är mottot vi får leva efter som storfiskare.

Idag skulle det bli kvällssolsfiske igen för mig, börjar bli en fin vana...lite tråkigt att alltid åka iväg själv men det kan jag ta.

Ett gäng metare och håvare på andra sidan ån som drog upp massvis med löjor som jag misstänker att de ska använda som bete senare.

Jag med nitbälte och hatt, kan inte bli coolare än så.

Vass.

Säger bara det, kvällssol!

Det var inte helt meningen, men efter ett vevstopp och ryck så lyckades jag med bedriften att kroka denna stackare. Som tur var så satt den väldigt fin och jag kunde släppa tillbaka den utan nån skada. Nya spöt hade levererat!

Nya spöna/rullarna som jag fick av en jobbarkompis. Normark 8ft teleskopspö med ABU Cardinal och ABU Baltic 8ft med ABU Suverän. Tack tack.

Jag fortsatte ett tag till att dänga iväg Wipp och Vibrax-drag men det gav ingen utdelning denna gången heller. Väldigt kul att prova in nya spöna dock och jag gillade Cardinalrullen extremt mycket så den kommer jag använda oftare, dock så tror jag bromsen måste få sig en omgång.

2008-04-17: Köpingsån

Tillbaka på kvällen kan man väl säga då, nu skulle både jag och Storfiskare-Per ner för att meta lite. Förhoppningarna om fisk var inte höga men det är ju alltid lite mysigt med nattmete.

Storfiskare-Per är i vattnet direkt med flötet.

Jag är mera high-tech och kör med Dart-drag. Vass = fisk?

Storfiskare-Per lyckades även dra ett rejält bottennapp där linan tills slut gick av, försökte ta kort på det men det är mest gatlampan som speglar sig i vattenstänket.

En degklump kommer lastat...

Min utrustning för kvällen, majs för min del.

Inte ens ett litet hugg på krokarna för vår del så vi begav oss hemmåt i nattens mörker, hur länge kommer fisketorkan hålla i sig?

2008-04-17: Köpings småbåtshamn

Efter att fiskesuget varit stort under hela dagen så beger sig Storfiskare-Björn ner till småbåtshamnen i Köping direkt efter jobbet för att fiska i kvällsolen.

Det visar sig att han inte ska bli ensam om att fiska där på kvällen då 2 spinnfiskare och en flugfiskare även letat sig ner.

De verkade lagom intresserade av fiske iofs på sättet de fiskade, går inte in djupare på det men det såg inte seriöst ut.

Riktigt fint nere i hamnen på kvällen, inte så många båtar som lagt ner än heller.

Kvällssolen är helt underbar.

Jag körde på med Super Vibrax och Wipp men det gav inte utdelning, mycket småfisk som hoppade vid utan men löjor har jag inte så mycket övers för så.

Jag gav mig hem för att kolla på fiskeDRAG istället och snacka med Storfiskare-Per som även han ville fiska men inte hade tid just nu.