2008-06-22: Hedströmmen

På de igen bara, nu vill jag ha fisk på ul-spöt så Anna har med eget spö och vi ger oss av till Hedströmmen igen. Idag har jag även stövlar med mig så att jag kan vada rund lite för att se hur Hedströmmen ser ut på andra sidan då jag tror att det finns ett hett ställe där.

Jag vadade ut till stället som jag hoppades på och det visade sig se lika hett ut som jag trodde.

Målet var att kasta ut under trädet med det var lite piller men det gick.

Det nappade tyvärr inte så gick tillbaka till Anna som stod och flugfiskade. På väg tillbaka så mötte jag på snoken som jag och Blomman jagade för ett tag sedan, denna gången så kom den inte undan min kamera. Tyvärr har jag inget polfilter på kameran så det blev lite fula speglingar i vattnet men snoken syns i alla fall.

Under tiden som jag vadat runt så hade Anna fått en mört, på fluga hehe. Hon hade inte märkt nappat ens så det gjorde det ännu roligare.

Vi gick bort till kurvan och jag bytte drag.

Jag bytte till en ny Bromanwobbler som jag tidigare inte kunnat använda pga avsaknad av fjäderring men nu har Anna hjälpt med med pillret att få dit en sådan så satte på wobblern och sa till Anna att nu blir det hett...det måste bli lite lag och ordning i vattnet! Jag kastar ut och när jag nästan vevat in allt så smäller det till och en gädda hugger i wobblern, jag mothugger men troligen för hårt så wobblern flyger ur käften på gäddan. Som vanligt när jag fiskar mao så tappade jag den gäddan och jag skrattar mest åt det jag sa tidigare. Detta var på ul-spöt och tanken var att fiska stor Abborre med wobblern men tydligen så gillade gäddorna den med. Tyvärr så tappar jag denna wobblern senare så måste försöka leta upp den igen i nån butik.

Nu missar Anna en gädda istället precis intill näckrosorna.

Jag riggar om till spinnare istället och kör på mitt nya Vibrax som visat sig kunna få upp Abborrar och efter några kast så rycker det till i spöt och sen blir det skumt när jag vevar in, känns tung men ingen fisk som rycker emot...hmm fått en gren på kroken kanske?

Nä det var bara en mussla som nappat.

Några kast senare så blir det samma känsla och jag skrattar och säger till Anna att nu är det säkert en till mussla men så fel jag hade, det var ju en snäcka denna gången haha! Vilket kanondrag.

Anna vill oxå ha napp så byter till en Vibraxspinnare hon oxå och efter ett tag så sitter den där, en fin mussla!

Det känns overkligen på nått sätt. Jag byter till jigg och tänker att det kanske Abborrarna vill ha idag. Efter att ha kastat bort två stycken jiggar vid bottennapp så smäller det till igen, nu måste det väl ändå vara fisk på kroken?

Nääääää varför skulle det vara det när det finns musslor i närheten?

Vi inser att här lär vi inte få annat än musslor idag så vi åker hem istället.

2008-06-21: Hedströmmen

Helg igen och då står ju fiske på schemat som vanligt. Jag och Anna åkte till Hedströmmen igen för att lura på Abborrarna, Anna hade inte med sig några fiskesaker så fick låna mitt ul-spö medan jag körde på mitt allround.

Hundarna var med och när det började regna så blev "storhunden" panikslagen och kutade runt som att jorden skulle gå under, han gillar inte riktigt regnet.

Plötsligt så säger Anna att hon har en fisk på och jag slutar fiska och går för att hämta kameran. Nej den släppte sa hon och istället fick hon ett bottennapp säger hon. Aja återgår väl till mitt fiske men då säger hon att den fortfarande sitter på så bottennappet var egentligen bara så att fisken ställde sig på botten och tjurade. Hon lyfter sen säkert upp den på land och vi ser att det är en fin Abborre och då menar jag att den verkligen var fin. Inte konstigt att den kändes tung där ett tag.

Det är precis sådana Abborrar som jag vill få med mitt ul-spö men som jag misslyckas totalt med när jag försöker. Kul för Anna då detta är hennes första Abborre någonsin, jag informerar henne om att hon inte bör vänja sig vid denna storleken på Abborre då de flesta man får är pyttesmå. Denna får bli matfisk helt klart.

Vi fortsätter fiska och Anna får en till Abborre, denna av mera normal storlek så vi fotar den inte ens. Vi åker sen hem till Valskog för att lämna Abborren till mamma som ska få äran att tillaga den.

Ute i Valskog så rensar jag den och mäter den även till 30 cm, mycket fin fisk mao.

Jag hittar inte vågen hemma hos mamma och pappa så ber de väga den innan de tillagar den sen så de ringer och berättar att den vägde exakt 300gr.

2008-06-18: Hedströmmen och Hamnen

Efter det lyckade fisket igår så skulle jag tillbaka, nu laddad med ul-spöt istället.

Jag börjar med att åka ner till Hamnen i Köping en sväng först och jiggar lite men det ger inget och jag är ivrig att prova på Hedströmmen med ul-spöt så åker dit rätt omgående och riggar upp.

Ett av mina favoritdrag för Abborre är Wipp i olika färger, en riktig het färg är vit/gul men jag kör oftast med svart/orange.

Det nappade inte alls så bytte till mitt allroundspö och provade på att jaga gäddor istället men även det gick kasst.

Tills slut så gav jag upp och åkte hem utan ens ett hugg...förstår inte hur det kan svänga så mycket från dag till dag men nu hade jag inte tålamod att fiska länge heller så hade jag stannat längre hade det kanske nappat.

2008-06-17: Hedströmmen

Blomman och jag gav oss ut på en liten tripp till Hedströmmen och närmare bestämt Kallstena för att jaga lite Abborre och Gädda. Vi fiskade mycket här i yngre dagar men nu på senare år så har fisket där blivit sämre och sämre. Förr om åren så var det i princip fiskegaranti här.

Efter ett par kast så rycker det till i mitt spö och jag får med en Abborre upp, det är första gången någonsin som jag lyckas med att kroka en fisk ifrån landfiske, dvs att fisken själv inte huggit utan jag har ryckt fast den i underkäken på fisken. Troligtvis var Abborren nyfiken på draget och åkte för nära det efter ett vevstopp så när jag ryckte igång draget igen så krokades den.

Vi gick vidare bort till "kurvan" där vi hade mettävlingar förr i tiden tillsammans med Lars-Ivan som är den största storfiskaren jag någonsin känt. Grunt som fan så jag provade på att popperfiska lite på ytan i hopp om att kroka en fin gädda eller abborre. Efter ett tag så hoppar en fisk på och biter i mitt drag i ett vevstopp och jag gör mothugg men fisken är redan bort så troligen missade den draget vilket inte är helt ovanligt vid popperfiske. Jag fortsätter kasta mot grundet och så smäller det till igen, denna gången ser Blomman klart och tydligt att det är en gädda och jag gör mothugg och den sitter nu fast på kroken. Gäddan gör en rusning ner i vattnet och jag vevar in och sen så drar jag upp spöt och ska veva in då draget flyger upp i luften och gäddan har släppt. Jag svär att jag måste vara bäst i världen på att tappa fisk, spelar ingen roll hur jag gör utan fisken släpper alltid. Svär ett tag och tar sen nya tag men då är det dött istället.

Vi går bort till grundet igen istället och kör på små spinnare som Wipp och Vibrax.

Då lyckas äntligen Blomman få napp och det är en väldigt liten abborre, troligtvis den minst jag sett någon få på drag.

Det är inte mycket vatten i Hedströmmen för tillfället...här borde man kunna vada över men jag har inga stövlar med mig och känner inte för att bada så skippar det.

Vi ställer oss längre bort och jag kastar min Vibrax under ett träd och sen smäller det till igen, fiiiiiisk skriker jag till Blomman och kan sen dra upp en mycket liten borre igen.

Blomman vandrar över till andra sidan för att se om det går att fiska därifrån och jag fortsätter kasta min Vibrax under trädet och några kast senare så skriker jag fiiiiiiiiisk igen och en till borre dras upp på land.

Äntligen börjar Hedströmmen leverera som förr i tiden, även om Abborrarna är små så är det kul, får nog ta med ul-spö hit och prova fiska snart. Finns det småfisk så finns det stor fisk!

Sen ser Blomman en snok och då båda har kamerorna med oss så påbörjas en jakt på att få en fin bild på den vilket vi tyvärr misslyckas med.

Vi ger upp och åker hem istället, men roligt att det nappat i alla fall. 3 Abborrar för mig och några missade hugg på gädda och abborre. Blomman fick ju även han en Abborre.

2008-06-13: Hamnen

Jag, Anna och Blomman bestämde oss för att ge Köpings Hamn en chans igen men det slutade i mer eller mindre misär då det blåste och regnade så vi gav upp rätt fort. Ingen fisk, men det plaskade rätt mycket så fisken finns där...frågan är bara vilken metod som krävs för att få upp de?

Pga regnet så tog jag inga bilder från fisketuren.

2008-06-07: Paddla i Kvarnsjön

Idag skulle premiären med kanadensaren ske så jag och Anna åkte ut till Valskog och lastade på den på taket på min bil och åkte sedan lugnt och försiktigt till Arboga och Kvarnsjön för att skicka i den vid badplatsen. Sen packade vi i fiskesakerna och gav oss ut, vi fiskade av några vasser innan vi stannade till där kanalen börjar.

Jag har köpt några nya drag så måste prova för att se vad de går för, här mitt nya Rapala Taildancer.

Anna tog en paus i fiskandet och fikade.

Själv har jag svårt att sluta fiska om det inte nappar, är som vanligt alldeles för ivrig på att få fisk. En riktig fiskare har självklart en fin hatt på sig.

Anna provade sitt nya drag, en gullig fisk från Storm.

När man är ute och fiskar så finns det vissa saker om man verkligen måste ha med sig, cola och gifflar är två måsten.

Vi mötte dessa på vägen hem sen, en flytbrygga med några personer på som var ute och gled, att äga en sådan i Kvarnsjön vore inte helt fel, vore grymt att fiska ifrån.

Fisket gick trögt, inte ett hugg tyvärr. Vid en vik där det var alldeles för mycket näckrosor för att kasta in i så vakade det väldigt mycket fisk dock, självklart. Vi rodde drag ett tag och stannade till vid vasser men det var svårfiskat, det blåste lite då vi drev rätt fort i kanadensaren men det var väldigt kul att prova på den iår, var lite nostalgiskt då jag fiskade mycket som ung ifrån den och andra kanadensare. Den är väldigt stabil dock och det blir flera turer iår.

2008-06-06: Sundsjön

Vi kunde inte hålla oss länge efter Norgeresan så jag och Anna åkte till Sundsjön tillsammans med hundarna för att se om det kanske kunde nappa nån regnbåge på ul-spöt.

Först stannade vi till vid Bilisten i Arboga så att Anna kunde köpa ett fiskekort, jag har årskort så jag gick in för att handla nått att dricka bara och hittade detta.

Snacka om nostalgitripp man fick.

Fisket gick väl sådär lika bra som vanligt så vi åkte tomhänta därifrån efter ett par timmar, men alltid kul att blöta dragen.

Norge dag 6

Dag 6 och den sista dagen visade det sig sen då vi bestämde oss för att åka hem tidigare då det ändå inte var några rekordflundror som nappade.

Varför ser Anna så nöjd ut?

Jo hon har ju lyckats kroka en ny fisk för oss, en fjärsing med giftiga taggar.

Jag tacklade upp med Leifs specialtackel och drog 2 mindre torskar och en liten kolja, så nu fick jag äntligen upp en sådan också. Jag var dock ute efter havskatt och hälleflundra men en kolja är ju inte fel det heller. Glömde dock att ta kort på den men stor var den inte.

Det var 30 grader och solsken så vi tänkte att vi skulle ta en promenad för att svalka oss......hmm...aja vi skulle gå i alla fall till ett vattenfall som jag vill fota men vi hittade tyvärr aldrig det, jobbig terräng i skogen gjorde att vi vände då vi kände att vi var fel ute.

Laxfors.

Anna vaskade guld i laxforsen och tror hon kommer bli rik.

Vi mötte denna söta krabat på vägen och stannade till och hälsade.

Svårt att se på bilden, men det är brand uppför som vi gått och den vägen skulle vi självklart gå tillbaka.

Mera friskt vatten i Norge, man kan inte få nog av deras landskap!

Vi hittade som sagt var tyvärr inte vattenfallet utan återvände till stugan och så åkte vi hem. Vi tänkte att när det ändå är så bra väder och det nappar så dåligt så kan vi åka hem och njuta av solen hemma, och fiska där det nappar lika kasst.

3 fiskar sista dagen och 30 fiskar totalt för mig på 6 dagar, bättre än hemma i alla fall men jag saknade den där stora kampen...dock kommer jag drömma om kampen med sejen länge...det var härligt.

Hemresan gick bra, Leif längtade hem så körde hela vägen själv medan jag och Anna turades om att sova.

Norge måste jag göra om, dock kanske på ett annat ställe då, och med lite erfarenhet nu så vet jag vad jag vill ha med mig för fiskespö och drag...vi får väl se om det blir nån resa nästa år.

Norge dag 5

Idag så nappade det dåligt men det var 26 grader varmt och solsken så vi passade på att sola på klipporna och badade fötterna i fjorden vilket var väldigt kallt!!!

Vi åkte ut och trollade lite, min Taildancer hakade bara upp sig hela tiden så gick inget vidare. Anna och Leif fick 2-3 felkrokade sej bara så vi lade ner fisket för dagen

Vid ett kast senare så drog jag upp en sej på ett nytt skeddrag, ett Fladen som jag köpte på ÖB och det var till för öring så min andra fisk någonsin på skeddrag blev en sej det med.

Resultat för dagen,1 sej bara trots att vi såg många dykande fåglar och följde då dessa.

Norge dag 4

Idag stod morgonfiske på schemat så vi begav oss ut i morgonsolen och tänkte trolla efter havsöring och sej. Jag tar fram mitt fina Rapala Deep Taildancer-drag som jag tror på och vi slänger i. Efter inte allt för lång tid så smäller det till, det är en liten sej dock som vi släpper i igen. Efter ytterliggare en ort stund så vibrerar spöt. Jag gör ett kraftigt mothugg och Styrman Leif stannar båten. Jag ställer mig upp och sätter spöt i spjärn emot magen och nu gungar spöt på fint, det är inte en vanlig liten sej eller torsk som sugit tag i spöt då den drar lin och får spöt till fina gungningar. När jag vevar in så får även Leif ett rejält hugg på sitt spö och börjar veva in, dubbelhugg ala deluxe.

Leifs Sej på 4kg på väg in.

Det var 2 stycken 4 kilos-sejar som vi fått på kroken. När jag krokat bort min och bonkat den så kastar jag snabbt ut mitt drag igen emot ett annat håll och sen har jag sej på kroken 5 kast i rad där jag tappar en precis intill båten, snacka om att hitta ett stim.

Jag tog med 3 sej.

Min största fisk hittills på resan som jag gärna visar upp, fortfarande bebis för att vara sej men jag är grymt stolt.

En tvätt av alla dragen som jag använt hittills är en bra ide då saltvatten bokstavligen äter upp de annars.

Vi sover en sväng och fiskar mera på dagen sen, då ifrån land och jag tog min absolut första fisk någonsin på ett skeddrag. Ett av mina mål för året är alltså nu uppnått. En sej som tog på ett nytt skeddrag.

Senare så tar jag även en sej på samma Bromanwobbler som jag fått en sej på tidigare.

Koncentrerad eller vad tänker jag på?

Dagen slutade med 8 sej och 2 torskar för mig, riktigt lyckad dag mao. Tyvärr hade sejen på 4kg mask i sig också så det var inget vi tog med hem, de två mindre fileeade jag dock upp och sparade till farmor.

Norge dag 3

Idag skulle det nappa på lite mera i alla fall, vi började med en fin sej.

Trollade och då nöp det på en torsk, trots styvt spö så får min Rapala-wobbler spöt att böjas när den går ner på djupet.

En fin torsk på 2 kg fångad, kontrollvägning med Blommans våg.

Jag i rensboden.

Som sagt var, norrmän är inte kloka men rätt roliga.

Sov ett par timmar och fortsatte sedan på dagen att fiska från land. 17 grader och sol, dock lite blåst som gjorde det kyligt.

Jag provar som vanligt alla drag som jag har med mig för att leta efter det perfekta draget. Efter ett tag så hittar jag det och sejen åker upp.

Det är ett Broman wobbler som jag köpte billigt som fan på Berras i Västerås men jag har haft på känn att det ska leverera tids nog.

Anna snor kameran och fotar mig när jag fiskar.

Sen är det dax för Anna att träna på flugfisket, för att vara första gången så är hon mycket duktig.

Vi tar bilen och åker iväg till ett vattendrag i närheten som ska hålla öring. Dock måste man ha fiskekort för att få fiska här och det är inget vi skaffade så vi nöjde oss med att promenera en sväng och njuta av den underbara naturen som Norge har att bjuda på.

Klart vatten kan de skryta med att de har i alla fall.

Fina forsar och vattenfall kryllade det av, det är sådana här vatten som jag vill fiska i, jag som är van att kasta och veva och inte bara pilka upp fisken.

När kvällen närmar sig så bestämmer sig jag och Anna för att ta en lång promenad upp på ett berg där det ska finnas en sjö på toppen som håller öring och röding. Det är dock inget vatten man får fiska i då det ägs av de som håller i fiskecampingen men en promenad med kameran upp dit är ju helt lagligt så vi går iväg.

En vacker syn, kvällsol över fjorden.

Vi hittade tills slut vattnet upp på berget, det tog ett tag att gå dit.

Vi vandrar hem och sover och dagen slutade med 4 torskar och 3 sej för mig. Jag fick en torsk på trolling och en sej på trolling, sejen var dock felkrokad. Fick ett bottennapp och drog av linan så tappade ett nytt fint skeddrag också tyvärr.

Norge dag 2

Nya tag idag, skulle vi lyckas lura upp de större fiskarna nu kanske?

Styrman Leif börjar med en 2 kilos-torsk.

Jag fortsätter i samma anda, denna mms'ade jag över till min vän Calle som verkade tycka att den var stor i alla fall.

Vi hade rätt ofta sällskap av dessa skrikiga fåglar.

Styrman Leif tacklar upp sitt båtspö istället och efter ett tag så hugger det på det, när det blir spögung på denna utrustning så är det nått större så är det bara, det var länge sedan han fiskade med spöt så han kan inte avgöra hur pass bra fisk det är men vi hoppas på stort i alla fall.

En torsk på 4kg var det som kom upp till ytan, denna hade tyvärr mask i magen så det blev ingen matfisk.

Anna koncentrerad.

Det gungar på sjön?

När ska norrmän lära sig stava egentligen?

Kass dag rent nappmässigt, endast 2 stycken landade torskar för mig och det nappade dåligt för Anna och Leif också. Vi såg dock valar och avslutade dagen med rom och cola tillsammans med lasagne...

Norge dag 1

Då var det dax, en vecka semester för att endast fiska så mycket som möjligt.

Målat var Tosbotn i norr i Norge, 14 timmars bilresande med några stop så är vi där, vi börjar med att fiska lite från land då vi kom innan incheckningen. Jag missar ett hugg nära inpå klippan, en lite sej som inte ville följa med upp.

Vi checkar in och bestämmer oss för att sova så att vi ska orka med att fiska på kvällen istället från båt.

Sen är det dax, vi tacklar upp och drar ut med den mycket fina och stora båten som vi hyrt under veckan. Vi använder oss av tyngre haspelutrustning och fiskade med pilkar med "bläckfiskar" på liknande bilden nedan.

Näst intill spegelblankt ute på fjorden när vi åker ut.

Efter inte allt för lång tid så säger Anna att hon har en fisk på och efter en kort kamp så hoppar den första torsken upp i båten. Inte den största kanske men dock fisk. Vi kastar i den och ber den hälsa sina far och morföräldrar att vi tänker ta upp de istället.

Efter ytterligare ett tag så får Annas pappa, styrman Leif som vi kan kalla honom upp en Kolja, kul med flera arter. Inte den största denna gången nu heller dock.

Sen är det äntligen min tur till fisk, det blir en torsk som vi släpper tillbaka. Nu har man fått känna på hugg i alla fall.

Måttligt nöjd, det här är livet.

Vi åker runt i fjorden och fiskar av några grund och på ett ställe, där det dock var rätt djupt så rycker det till i mitt spö igen...men sen händer inget mera efter mitt mothugg. Jag börjar sakta veva in och det går lite trögt men känns ändå inte som fisk då den inte gör nå motstånd eller ens sprattlar. Säkert en havsabborre säger Anna och när den kommer närmre båten så ser vi en orange fin fisk som närmar sig båten. Turens första havsabborre kan landas. Dessa klarar inte av tryckutjämningen så ögonen ploppar ut och fisken klarar sig inte, men måsarna blev glada i alla fall.

Vi turens slut så hade jag fått 6 torskar och 1 havsabborre, den största torsken på ca 1,5kg så inga bamsingar men en hyffsad start på dagen. Vi avkrokningen av en torsk så sprattlar den till och jag får en vass krok in i fingret vilket inte uppskattas och det börjar blöda såklart och blir ett fint sår, kul så här i början på veckan.

Kvällen avslutas med korv med bröd och en öl i stugan.

2008-06-19: Nibbarsboån

Torsdag och dagen före Midsommarafton. Storfiskare-Per ville inleda långhelgen med lite fiske och begav sig ensam till en å där fin fisk finns, eller fanns iallafall för 10 år sedan.

Lite smått regnigt och av lättja packades inte ULspöt med. Men man kan få fisk ändå.
En och en halv meter från spöt ser vår storfiskare sin Reflexen spinna in utan fisk, men i kölvattnet lurar faran. Ett stort gap visar sig och nappet är ett faktum.
Utan fight besegras fisken och en abborre på ett par hekto är ett faktum.

En iallafall inte misslyckad kväll, och när regnet kommer in ganska snabbt är det dags att åka hem och se på fotboll och dricka öl med en icke fiskande polare.

2008-05-29: Lillsvan

Återigen var det dags att bege sig ut i Lillsvan och fiska från båt.
Teamet bestod av Storfiskare-Per och Storfiskare-Pers-Pappa.

Dagen till ära hade en ny göswobbler inhandlats och även två spöhållare. Trolling it is. Men tyvärr fäste inte spöhållarna och wobblern var det ingen som ville äta. Då kommer veterantänket fram, och vi beger oss till en vik där vi vet att det finns fisk.

Storfiskare-Pers-Pappa slänger på en Abu Reflexen och får napp tämligen snabbt.

-Aja, en mindre gädda, säger Storfiskare-Pers-Pappa och börjar veva.

Icke sa nicke, en riktigt fin abborre hade bitit och årets finaste fisk var uppvevad. Vikt 8hekto.

Storfiskare-Per ville prova en Reflexen på ULspöt, och pang så satt en liten gäddsnipa på. Inte årets finaste men en lång och fin fight blev det.

Även Storfiskare-Pers-Pappa plockade upp en gädda, lite större än den första men fortfarande en snipa.

Dagen bjöd återigen på en underbar vy.