2008-07-30: Hedströmmen

Idag skulle jag och Blomman ner till ett ställe som vi kollat ut tidigare men man kommer inte dit om man inte har vadarbyxor på sig så Blomman hade letat fram 2 stycken ur sina gömmor och så drog vi iväg.

Vi började dock med att fiska där vi avslutade fisket förra gången och det gav verkligen resultat.

Blomman drar massa abborrar som vanligt men sen smäller det på nått större och vi tror först på gädda då det plaskar som fan men när det kommer in till kanten så ser vi att det är en Färna eller Id, vi är inte helt klarar över det än.

Självklart tog den på en gul/vit Wipp 3gr.

Som en stor mört.

Blomman verkar mycket glad över bedriften.

Varmt var bara förnamnet men vi vandrar vidare och när vi väl kom ner till vattnet efter att ha gått genom strömmande vatten och klättrat över träd och buskar så kom vi ner till vattnet och kunde svalka oss.

Vyn är härlig, ser nästan outforskat ut och vattnet är svalt och vi ser att det är fisk som rör på sig.

Jag skickar på en jigg som sätter sig i botten på första kastet men jag får loss den och andra kastet så smäller det på en gädda som jag dock tappar, inte kul...inte en sådan dag igen.

Blomman drar ett par hundra abborrar till innan det tills slut smäller till i mitt spö, hade precis bytt drag och sa till Blomman "varför fiskar jag inte med det här draget numera, det är ju bra och brukar ge fisk". Andra kastet så sitter denna fina abborren på runt 4hg.

Blomman drar ett bottennapp och blir av med sitt drag och byter då till ett Vibrax oxå, han är ju övertygad om att det är ett skitdrag då han aldrig får fisk på Vibrax trots att jag alltid får det. Första kastet ut resulterar i detta...

Ja vad säger man, Vibrax levererar även för honom idag tydligen. Vi fiskar vidare och Blomman fortsätter dra abborrar.

Sen får jag en till abborre, denna gången i mera normal storlek så den släpps tillbaka, efter att ha krokat bort draget som den bokstavligen svalt...det gick inte så bra så abborren överlevde tyvärr inte, sprattlade på ytan men sjönk senare.

Blomman gör sedan dagens grej, kastar ut och börjar veva in, sen ringer hans mobil så han svarar och har spöt mellan benen då han säger att han måste ringa upp senare då han har fisk på. Det visar sig att det är en Färna/Id igen som huggit, denna dock lite mindre men den plaskade fint. Tyvärr bjöd den inte upp till nån vidare kamp.

Dagens resultat; Björn 2 abborrar, 1 tappad abborre och 1 tappad gädda.
Blomman: 15-20 abborrar, 2 färnor/id och 2 gäddor...galet bra fiske.

Vi bestämmer oss för att dra hit nån mera gång för att utforska mera. Nästa fisketur blir troligen i Bernshammar vid Hedströmmen där Blomman tittat ut ett ställe.

2008-07-28: Hedströmmen

Blomman var sugen på att prova Hedströmmen vid Östtuna och jag säger aldrig nej till fiske så vi drog iväg och tänkte jaga lite abborre och gädda. Det börjar bra eller hur man ska säga, jag skickar ut en popper bland näckrosorna då jag ser att det vakar mycket fisk där och det smäller på en stor abborre som dock inte fastnar vid mothugget så jag tappar den och blir upprörd, jaha det ska bli en sådan dag alltså?

Blomman passar under tiden på att dra upp en lite abborre bara för att retas.

Vi bestämmer oss för att dra vidare till ett annat ställe vid Hedströmmen där Blomman börjar dra fisk igen.

Härligt med strömmande vatten, det bästa man kan fiska bland. Synd att det inte finns nån ädelfisk här.

Vi fortsätter fiska och Blomman drar abborre efter abborre och sen smackar det på en gädda för honom som gör en v¨dlig rusning...emot oss så Blomman får veva in som en galning. Vi hoppades på att det skulle vara en stor abborre men det var en lite slempelle.

Jag tappar en abborre på en Toby vilket var tråkigt men den var ju ändå så liten så. Jag provar att jigga lite och får ett riktigt fint hugg, tyvärr visar sig hugget stumt och efter mycket om och men så får jag dagens längst fångt.

Kastar bort lite jiggar och nått drag men får tills slut en abborre i alla fall, när man tar fram sina Vibrax i heta färger så smackar det på såklart.

Dagen slutade med 1 abborre för mig och 8 abborrar, 1 gädda och 1 löja för Blomman. Han utklassar mig!

2008-07-23: Hedströmmen, Kolsva

***OBS, varning för "magstark" bild***

Idag skulle det bli lite stressfiske då jag och Blomman planerade att utforska ett nytt område i Hedströmmen för att se vad vi kan få för fisk där men min bror skulle även skjutsas runt halva jordklotet idag så det blev bara en kortare tur.

Vi började med att åka till det stället vi ville utforska men man kom inte ner till vattnet på nått bra sätt vad vi såg där så vi gick vidare och kollade men det funkade inte det heller så vi drog till badplatsen och kollade om det gick att fiska där och ja det gick ju och inga badgäster så vi tänkte att vi ska ju ändå bara fiska en kort stund så kastade ut.

Provade lite poppers bland näckrosorna där det vakade mycket men det ville inte nappa för mig.

När vi skulle packa ihop för att åka hem så tjoar Blomman till att han har fisk på troligen en liten gädda men den kändes stark.

Uppe och visar sig vid ytan, nu ser vi att det är en riktigt fint abborre istället och ingen gädda som vi trodde.

Den lyfts upp på bryggan och Blomman är mycket glad då det inte nappat bra för honom alls när vi varit ute så nu verkar det som att vinden kanske vänder.

412gr, rensad och klar.

En glupsk borre som hade en löja i magen.

Självklart tog den på en vit/gul wipp 3gr, fiskgaranti på det draget.

För mig blev det ingen denna gången, men det blir flera turer.

2008-07-22: Sundsjön

Denna gången såg jag hela 3 vak!!!! men självklart så nappade det inte.

2008-07-17: Hamnen

Tänkte prova på att jigga lite på morgonen så drog ner till hamnen i Köping 04:30 och jiggade plus provade på lite wobblers men det ville sig inte idag heller.

Hade dock med kaffe så blev en trevlig tur ändå.

2008-07-16: Sundsjön

Drog till Sundsjön idag men det var inte ett liv, hade bara UL-spöt med mig men jag såg 1 vak bara, helst sanslöst vad värdelöst Sundsjön blivit i år.

Aja nästa år blir det inget årskort där i alla fall.

2008-07-10: Kvarnsjön

Dax att dra ut och prova på att dra gädda och abborre igen, hade ju nya drag att prova och Blomman var sugen på fiske igen så vi drog till Kvarnsjön och tänkte prova där. Började att fiska vid kanalen men det var helt dött så vi drog vidare till ett ställe där vi fått fisk förut men det var helt igenvuxet med näckrosor så vi fick ge upp den tanken.

Aja vi kör lite i ån istället, där är det fint men tyvärr lite svårkastat men vi ger det ett försök.

Vi provade först lite kast vid en brygga och Blomman kastade bort ett Vibrax rätt omgående, satt uppe i ett träd. Kastproffset Björn skulle försöka kasta ner det vilket han även lyckades med, nu låg det på ett näckrosblad istället och det var omöjligt att få in till land så gav upp och gick vidare.

Kastar lite med popper och sen smäller det till, gör mothugg men tappar fisken, attans då det var en gädda på kanske 1-2 kilo, stod 2 meter ovanför så hade varit svårt att få upp den men men.

Blomman missade ett hugg strax senare och vi rörde på oss längre in i skogen och började kasta. Blomman drar en liten abborre som han kastar i innan jag hinner fota den men ni vet nog vi detta laget hur en abborre ser ut.

Jag säger till Blomman att jag vill kasta mot hans håll så han vevar in och låter mig kasta ut min Storm-jigg/wobbler. Nån metar in så tar det tvärstopp och jag tror först det är botten som jag sitter i, men sen börjar "botten" röra på sig och jag inser att jag har en gädda på. Blomman får en glimt av den och meddelar att den såg stor ut från hans vinkel.

Jag har bromsen snällt ställd så kampen börjar, fisken visar sig inne men drar sen iväg ut och in bland grönsakerna och jag får även en glimt av den oxå och inser att det är i alla fall den största gäddan jag tagit på senare år om man inte räknar med den jag tappade förra året i Arboga. Kampen håller på i 10-15 minuter men sen kan jag få tag i gäddan med ett gälgrepp och får upp den på land och är hur glad som helst.

Gäddan mäts till 85cm och uppskattas till ca 4 kilo då vi inte har nån våg med oss, kan vara mindre kan vara mer men det spelar ingen roll just nu då glädjen är enorm.

Tyvärr går inte bilderna att redigera på min dator så det får Blomman göra vi tillfälle men jag kan bjuda på en i alla fall.

2008-07-24 Lillsvan

Efter gårdagens monsterfiske, bestämmer sig Storfiskare-Per och hans pappa återigen att fiska i Lillsvan.
Den här gången tas inga spön med för trolling, utan enbart drillning av abborre ska provas.
På vägen till båten, stannar de till på "Måltavlan", som är Kolsvas jakt och fiskebutik.
Per inhandlar lite nya jiggar, och hans pappa skakar lite på huvet i tron av att de aldrig kommer leverera.

Ute i båten skiner solen, och det är nästan hela Kolsvas population som sitter i båt och fiskar. 10 båtar räknades till som mest samtidigt.

Framme vid gårdagens underbara abborrställe, riggar Per en jigg.
Första kastet är resultatlöst, och funderingarna på att det var ett dumt köp spökar i Pers lilla hjärna.
Kast nummer två, levererar. ULspöt får en konstig böjj, och dagens första abborre är ett faktum.
Fin var den dessutom.

Efter ett par minuter sitter en lika fin abborre på Pers pappas Reflexen.

Om det sen är den övre eller undre fisken som nyligen plockats upp vet vi inte.

Dock är det inte lika mycket aktivitet på fiskarna den här gången, och Storfiskare-Per provar lite olika drag.
Abu-Droppen som levererade dagen före visar sig vara effektiv.

Fisken var dock inte stor, men strax därefter nappar en ännu mindre på samma drag och för samma storfiskare.

Bara för att man är ute på sjön behöver man inte fiska, och här ses lokalbefolkningen avnjuta en middag på en flytbrygga med elmotor.

Dagen levererade 4 abborrar, men vädret och glädjen är tillräckligt för att storfiskarna ska vara nöjda med fisketuren.

2008-07-23 Lillsvan

I söndags 2008-07-20 åkte Storfiskare-Per och Mankan ut för att fiska. Eftersom det gick trögt, var Pers fiskesug på topp, därför bestämde han och hans pappa att fiska i den lilla båten i Lillsvan.

Fisketuren börjar som vanligt med lite trolling, här sitter den äldre av de två och håller i spöt.

Ingenting nappade på trollingen och då plockar Per fram ulspö och hans pappa börjar kasta med spinnare på sitt lite större spö. Inom bara ett par kast nappar det på en Abu-Reflexen, och Storfiskare-Pers-Pappa har fått upp en gedigen abborre.

Nu vill ju inte Storfiskare-Per vara sämre, så med sitt ulspö och ett exakt likadant Reflexen (vit kropp med svarta prickar och silversked) fångar han en lite större abborre.

Fisket fortsätter på samma sätt och det nappar åtminstone en fisk per kvart. Här är en av de mindre som nappat, även den på Reflexen.

Nu har även pappan i båten plockat fram UL, och innan han hinner säga UL så sitter en ännu större borre på kroken.

Det finns ingen anledning att byta drag om det nappar så pass bra som det gör, och här ligger en mindre abborre i båten med en Reflexen i käften.

Fram tills nu har båda kört med likadant drag, men på något sätt lyckas det trassla sig för Pers pappa, och en Reflexen ligger nu på Lillsvans botten.

Men det går att få fisk på andra drag också, och stora exemplar av abborre finns det många i den lilla sjön. På en silverfärgad med lite blåa inslag, fångas än ännu finare abborre.

Efter lite kaffe och muffins, byter Per drag och provar med en Vibrax.
-Titta, den funkar också, säger han och plockar upp en tusenbroder.

Nu bestämmer de båda sig för att börja trolla lite mer, och hemfärden inleds. Redan efter ett par meter sitter en gädda på "specialdraget" och den håvas upp. Dessvärre ingen större gädda, men ändå en gädda.

Det blir sent och hjältarna bestämmer sig för att åka hem.

Men det blev en vacker solnedgång att njuta av.

2008-07-10: Hedströmmen/Hamnen

Idag var det dax att prova på hamnen igen nu när man äntligen fått fisk där, så åkte ner själv och började jigga. Som vanligt så var det tokmycket småfisk på plats och en och annan försvann då jag såg hur små snipor simmade runt i väldig fart och käkade upp Löjorna.

Sen ser jag nått vitt som först ser ut som en skadad löja men när det kommer närmre så ser jag att det är ju läppen på en gädda...fram med kameran och fotar den så klart. Sen försöker jag att få denna gäddan att hugga på min jigg men den verkar inte ett dugg intresserad trots att jag står mitt framför den med jiggen och låter jiggen hoppa upp och ner, förbannad blir man. Gäddan vägde uppskattningsvis 2 kilo så det var ju ingen bjässe men den kan säkert bjuda upp till dans.

Jag tröttnar tills slut på hamnen och den sega gäddan så åker vidare till Hedströmmen istället där man alltid brukar få nått. Börjar med mina mjuka beten och jiggar och provar sen alla mina spinnare men fisken verkar inte på hugget idag så jag bestämmer mig för att prova på ytfiske. Jag skickar på min Rapala som jag nästan aldrig använt då jag dels inte trott på den i mina vatten men dels så saknade den fjäderring men nu har Anna monterat det på den så kastade ut den mot mitt favoritställe. Jag råkar kasta lite långt och hamnar bakom näckrosorna så håller upp spöt och rycker lite samtidigt som jag vevar in...precis när jag är över alla näckrosor och ska börja poppa den så att säga så smäller det till och jag ser en gäddkäft som suger tag i betet.

Något förvånad blir jag men jag lyckas sansa mig och gör inget mothugg denna gången och det går bra, gäddan sitter fast och nu börjar en kamp så pågår i ca 10 minuter. Gäddan skulle självklart in bland näckrosorna på två olika ställen och jag låter den rusa, väldigt roligt med gäddfiske. Tills slut så har den lugnat ner sig och jag kan veva in den till land och tar nackgrepp på den och sen upp på gräset.

Fotar den och krokar loss sen får den simma iväg igen, jag tackar för en god match och blir bara mer och mer nöjd med min utrustning, rullen och spöt är verkligen underbart att drilla fisk med och nu börjar jag få fisk på alla mina drag.

2008-07-08: Hedströmmen/Hamnen

Idag var fiskesuget stort, och nu ville jag ha lite fisk också så åkte till Jaktia direkt efter jobbet och köpte på mig lite saker som jag trodde på och det gav resultat.

När jag kom till Hedströmmen så mötte jag några fiskare som iofs mest drack öl och ville byta till sig jiggar emot öl. Dessvärre hade jag bara mina dyra Gamakatsu-jigghuvuden och de byter jag inte bort emot öl när jag kör bil så tackade nej och gick bort till ett ställe längre bort i Hedströmmen. Jag hade tänkt fiska lite i kurvan men det var där de satt.

Jag riggade på med mitt nya drag, ett Storm Wildeye Naturistic tror jag det heter...en mjukt bete som är blandning mellan jigg och wobbler. Kastade lite i närheten av näckrosorna och så small det till, en liten snipa plockades upp.

Betet tog djupt och krokade fast fisken bra, ingen risk att tappa fisken här inte. Betet har en otroligt fin gång i vattnet, ser ut som en riktig fisk.

Här ser vi hur det gick sen, en liten borre som bet tag, dock inte lika bra men tillräckligt för att lyftas upp.

Sen började jag kasta åt andra hållet, bort emot ett fallet träd men det hände ingenting så kastade lite längre bort ytterligare emot näckrosor och då small det till igen. Hugget var otroligt skönt och tungt så ingen snipa i alla fall. Jag fick veva in och släppa och veva in, har bromsen väldigt snällt ställt dock så fisken ska ha möjlighet att göra rusningar, det blir ju så mycket roligare då. Sen fick jag i alla fall ta ett steg ner i vattnet så jag nästan plurrade men fick ett bra nackgrepp på Gäddan och kunde lyfta upp den. Strax över kilot.

Fota och kasta tillbaka, som alltid när det gäller Gäddor.

Fortsatte nöta med samma bete och så small det till igen men tappade den vid mothugget och när jag vevade in så visade det sig att fisken både klarade sig och gick vinnande ur duellen med en bit av mitt drag kvar i käften, hela gången försvann från betet så det är bara kasta, aja det var inte så dyrt.

Jag tyckte att jag gjort mitt i Hedströmmen för dagen så åkte vidare till hamnen där det visade sig vara mettävling men de fåt inte sitta vid utloppet så där ställde jag mig och kastade först in mina nya Rapala och Stormwobblers och sen övergick jag till fetingjigg och det lönade sig. Snart så hade jag lyft upp en Gädda på kilot och min första fisk på jigg var landad, hur kul som helst.

Som sagt var, många var och metade.

Så här ser den ut, jiggen som tog min oskuld på jiggfisk. Ser inte så stor ut men det är den, 15grams huvud.

2008-07-06: Lindesberg

Surfat på nätet senaste tiden, som jag alltid gör och hittade en hot-spot i Lindesberg där några killar dragit flera fina Abborrar över kilot senaste tiden så dit ville jag självklart och fiska så jag och min vapendragare Mankan surfade lite på hitta.se och letade sedan upp ett troligt ställe på kartan där de hade tagit fiskarna.

Mankan var även han sugen på att dra dessa borrar trots att han knappt fiskar på sommarhalvåret utan uteslutande pimplar men jo jag lyckades få med honom till Lindesberg och vi packade ner kaffe och gifflar.

Framme vid målet.

Mankan är helt övertygad om att jigg ger mest Abborre, själv är jag skeptisk till det men då de andra killarna tagit alla borrar på fluga eller jigg så blir det jigg som vi börjar med.

Dit ut skulle jag självklart gå, mitt i forsen där måste det bara nappa...självklart fick jag vatten innanför stöveln men vad gör väl det när man kan få sin drömfisk?

Efter att ha kastat bort alla jiggar jag har så skickade jag på mitt älsklingsdrag för just Abborre, orange/svart wipp och efter ett tag så rycker det till. Jag tog endast med UL-spöt ner till vattnet och Abborren kämpar fint i forsen, tyvärr var det ingen skjuttibamsing till borre men det funkar för att vara den första.

Mankan får lov att byta till spinnare han oxå då han inser att jigg isn't the shit. Efter ett tag så får han denna på ett Vibrax. Detta efter att jag tagit en till borre som inte var värd att fota ens.

Vår tolkning av Catch & release, Catch & Cast.

Tyvärr nappar det inte mera så vi tar lite fika och drar sen vidare. Vi kollar in ett ställe på vägen till Tjurlången men det var en grinig bonnläpp där så vi skiter i att fiska där och sticker till Tjurlången istället för att ro lite drag efter Gädda och Gös.

Mankan med sin Abborre som är precis större en hans Rapala.

200gr är ju i alla fall bättre än ingenting, återsätts självklart.

Sen börjar nått dra ut lina på Mankans spö igen, han funderar på om det var botten eller nått men så vevar han i alla fall in en slempelle utan nån kamp. Glad som fan.

Vi ror vidare (eller Mankan ror och jag äter gifflar) och så smäller det till igen, denna känns stor utbrister Mankan och jag ser skeptisk ut men är glad för hans skulle. Upp till ytan kommer en, ja till synes stor musslar. Vi skrattar och Mankan säger att han nu förstår varför han inte sommarfiskar.

Vi stannar till och kastar på några olika ställen, provar alla dragen vi har med oss som vanligt och jag får en musslar som jag smyger upp...vill inte riktigt erkänna att spöt ryckte till.

Sen rör vi oss hemmåt, ror drag och så dras linan ut igen på Mankans spö, jag blir upprörd då det är jag som är gästen och Mankan som guidar, han borde ju se till att jag får fisk och inte han. Fisken kämpar bra enligt Mankan så vi hoppas på en större Gädda men upp till båten kommer denna.

Vi skrattar såklart och ror vidare. Vi ska ta en sista sväng intill vassen där borta säger Mankan och ror emot land. Här vi alltid fisk säger Mankan och jag skickar då på min nya grundgående Rapala då det är rätt grunt så nära land.

Vi ror och ror men inget händer så säger Mankan "nu måste det hända nått om vi ska få fisk" och precis då känner jag en liten nosning på min wobbler så gör ett mothugg som egentligen borde slita sönder käften på en 10 pannare men upp till båten utan kamp kommer en snipa som inte ens fotograferas.

Mitt nya fina bete som levererar snipor.

Vi är nöjda med dagen ändå, 2 Abborrar var, 1 Gädda för mig och 2 för Mankan...och såklart varsin mussla.

2008-07-03: Lillsvan

Nu skulle vi äntligen ut på Lillsvan igen med Pers båt och siktet nu var inställt att försöka kasta efter vassen för att se om Gäddorna var på hugget, och så skulle vi leta upp Lillsvans enda djupbrant för att försöka verktikaljigga lite efter Gös.

Vi börjar med att trolla oss till vassen där vi ska kasta, ingenting händer vid trollingen så vi ankrar upp en 15 meter ifrån vassen och ska börja kasta. Jag har fått Gäddgaranti på ett blå/vitt Atom av en person på fiskeforumet jag "hänger" på så skickar på ett sådant drag och kastar ut. Efter bara några kast så rycker det till i spöt och jag gör mothugg...fisken rycker till igen och sen lossnar den. Attans tänker jag men kul att draget fungerar i alla fall, jag är och har alltid varit skeptisk till skeddrag. Jag kastar vidare och nästan direkt igen så smackar det på igen och jag gör mothugg...denna gången sitter fisken och jag lyfter själv upp den lite snabbt i båten efter en väldigt kort kamp.

En störra snipa typ.

Per vill oxå ha fisk och byter till Atom.

Det händer inget mera så vi åker bort till djupbranten och jiggar och kastar men det är dött...tyvärr så måste man nog prova här lite bättre och oftare för att se om det händer nått, tips på nätet visar i alla fall på att är det gös man vill ha så ska man vertikaljigga där.

Vi åker in i en vik och efter ett tag så får Per en snipa och jag tappar en Abborre på jigg.

Kvällen börjar komma och vi som inte ens skulle vara ute så länge får börja röra oss hemmåt, men självklart så ska vi trolla hela vägen då farten på båten ändå inte är snabbare. Efter ett tag så hugger det till i mitt spö och mothugget sitter fint. Jag känner att det inte rör sig om en bamsingen men den vägrar komma med upp. Sen stannar fisken upp och jag tror först att jag tappade den men sen börjar den rycka igen. När den kommer in till båten så ser vi att det är en Gös och då jag eller Per aldrig fått en sådan så stiger spänningen. Per tar fram håven och den håvas in lite osmidigt men den hamnar tills slut i alla fall i håven och årets första Gös är landad. 48cm och 900gr visar det sig att den väger, den fick bli mat åt min mamma.

Stolt fiskare, med nördkeps!

Efter att vi krokat loss Rapala-wobblern ifrån håven så tänkte vi fortsätta trolla oss hemmåt och vi kastar ut igen...bara 30 sekunder senare så rycker det till i mitt spö och jag drar upp en snipa som jag först trodde lossnade den oxå.

Kul kvällsfiske helt enkelt med 2 Gäddor och 1 Gös för mig, och 1 Gädda för Per. Lillsvan levererar.

2008-07-02: Arbogaån

Idag skulle jag prova att jigga efter Gös i Arbogaån, har inte fått nått här sedan Gäddan förra året som tyvärr inte kom hela vägen upp pga avsaknad av håv. Först en sväng förbi Zoo för att köpa lite nya saker och sen drog jag till ån.

Helt själv på "min" sida men på andra sidan stod en kille och jiggade lite medan hans flickvän och unge tittade på, eller ja ungen låg i barnvagnen men ändå.

Det verkar finnas döda fiskar i Arboga med, har Yara nått utsläpp här med månntro?

En bild på mina nya saker, nördkepsen fick jag på köpet när jag köpte ett Rapaladrag. Fick äntligen tag i mina Vibrax i rätt storlek och färg nu.

Gav upp efter lite jiggande då det var dött, killen på andra sidan fick inte nått heller. Dock fick jag ett redigt bottennapp vilket inte är helt ovanligt när man jiggar har jag märkt. Tur man har 0,33 lina som pallar att slitas i, till och med så mycket att den rätar ut 15gr Gamakatsu-jigghuvuden!!!

Ingen fisk, skit samma...nya tag.

2008-06-29: Hamnen

Definition av vad som räknas som livet? Ja att sitta nere vid hamnen en solig dag i en solstol och bottenmeta kanske? Livet är bra underbart ibland i alla fall.

Avböjde en golfrunda med Danne för att sitta här nere och drömma om stora fiskar ett par timmar istället. Och fiskar fick jag se, stora som små men de ville inte nappa.

Efter ett tag så kommer Blomman ner för att hälsa på och han lånade ett av mina spön en sväng och jiggade lite.

Sen kommer Danne förbi i sin nya bil på väg till golfen och i samma ögonblick så flyter det ut en död slemmig ål från Yaras renvattenutlopp...jo men visst det är nog bra vatten de släpper ut. Jag har en jigg på ena spöt så kastar ut och efter några försöka så lyckas jag kroka ålen för en närmare inspektion.

Inte ofta man ser en ål i sin naturliga miljö, död som levande.

Sen dra Danne vidare till golfen och Blomman ska hem och luncha med sin sambo så jag sitter kvar och myser, bottenmetar och jiggar sittandes i solstolen. Efter nån timme till så blir himlen mörk men inget regn kommer i alla fall.

Det blev ingen levande fisk på kroken idag men jag hade det bra mysigt.

2008-06-28: Nibbarsboån

Vaknade rätt tidigt och käkade lite frukost innan vi påbörjade dagens fiske. Jag skickade på en Rapala på UL-spöt och kastade ut...ett vevstopp precis intill kanten och ser att en Gädda följer efter men biter inte...rycker lite i spöt så wobblern rör sig lite...Gäddan fortsätter att stå och stirra på den bara i ca 1 minut...sen så vänder den och simmar ut igen...jäklars!

Idag tänkte jag gå runt lite och prova andra ställen vid ån så tar ett spö och en Rapala och en Wipp med mig och går längre bort och hittar ett fint ställe där jag kastar emot ett träd som ligger nere i vattnet. Det visar sig vara bra då jag ser flera Abborrar som följer efter mina drag, puttar och leker med min Rapala så de trodde nog att det var en kompis för de högg inte tyvärr.

Sen går jag tillbaka till Anna och hundarna och kollar hur det går för de innan jag beger mig bort åt andra hållet istället.

Min Rapala som verkade omtyckt.

Hittade en sten att stå på och då kunde jag kasta ut emot det här trädet. Bara efter några kast så rycker det till i mitt UL-spö och jag gör mothugg och fisken försvinner...kändes som en lite Abborre men var tråkigt ändå att den lossnade. Jag fortsätter att kasta med min nu omtyckta Vibrax.

Sen rycker det till igen och mothugget sitter...en liten Abborre som räddade min dag.

Går tillbaka till Anna och hundarna för att packa ihop och åka hem.

När jag kommer tillbaka så visar det sig att Anna fått en liten Abborre på mitt metspö och precis när jag kommer så nappar det igen och denna gången var det en lite mört.

Lyckad helg var det i alla fall, kul att tälta och det gick väldigt bra med hundarna.

2008-06-27: Nibbarsboån

Arbetsveckan var slut för denna gången och då jag och Anna checkat in fiskestället som Per tipsade om så tänkte vi tälta där i helgen och fiska. Sagt och gjort så åkte vi till Kolsva och slog upp tältet och hade med oss mat och fiskesaker, och hundarna såklart.

Det började ganska så bra med en abborre på mete nästan direkt för mig.

Efter en kort stund så tappar det igen och det är en abborre denna gången oxå. Fick leka lite tandläkare med den så den verkligen svalt masken som jag agnade med.

Vi metar och kastar med det går trögt, sen ser jag att det nappar på metet igen så springer dit och får upp denna lilla mörten.

Vi slår igång grillen istället och riggar upp mete och bottenmete.

Korv är ett måste om man är ute och tältar, smakade mycket bra.

Riggen klar, nu får det gärna nappa.

Hade köpt det nya BrightBait tidigare så tog med det för att testa och ja jo 2 abborrar och en mört hade ju tagit det men mer än så blev det inte så vi gick och lade oss och hoppades på bättre lycka imorgon.

2008-07-10: Lillsvan

Tommy och Per ska fiska igen. Den här gången i den lilla båten i Lillsvan.

De börjar turen med trolling, vilket är numera ett måste. Det går ganska snabbt innan Tommys mjuka wobbler får känna på gädda. Den fotograferas inte, men en liten sak runt kilot plockas upp. Tommy skiner upp, och detta blir starten på en väldigt lyckad kväll.
Båten trollar vidare och efter att ha passerat ön där man nästan alltid får napp, blir Per lite besviken att det inte nappade. Men precis då, böjs hans spö och det börjar vevas in. En lam fight till en början, men sen får Per jobba lite.
Sedär, en gös upplockad. Gösen mäts in till 45 cm och får därför tas med hem.

Nu åker båten vidare till årets hittills bästa abborrställe. Men där blir det först lite fika. Tommy får ett par napp men inget som följer med upp i båten.

Storfiskare-Per har sprillans nytt ulset.

Efter att ha plockat upp en liten abborre, får Tommy napp. Det känns stort! Det är stort!
Vad som kan vara Tommys finaste abborre plockas upp, och mäts till 40 cm. Ingen våg är medtagen tyvärr.

Nu blir Per lite besviken, och hakar på en Reflexen. Tämligen snabbt så får han känna på spögung i det nya spöt.
En inte alltför stor, eller allt för liten, abborre plockas upp.

Här jämförs Tommys abborre med Pers gös.

Eftersom det är mobiltelefonen som får ta alla foton, blir inte korten bra, och när mörkret kommer är det lönlöst att ens fotografera. Så hädanefter kommer inga fler foton.

När de sedan bestämmer sig för att åka, ringer Storfiskare-Pers-Pappa. Det nya ulspöt diskuteras samtidigt som Per har en wobbler guppandes i sjön.

-Jag ringer upp, jag har napp, säger Per plötsligt och lägger på.
En helt lam gös vevas in, och gör inget som hellst motstånd. Kanske visste den att den var under 40 centimeter, så den släpps direkt tillbaka. Men två gösar får Per att skina upp.

Efter lite mer trolling utan napp, byts dragen. Per hade använt sitt Bomberdrag som fick plocka upp den tidigare stora gösen, och idag två gösar. Men ändå ska det bytas. På med ett Abu Hi-Lo som tidigare har levererat.
Efter en svängom, nappas det för Per. Kvällens 3e gös är ett faktum! Denna gös är över 40 cm och plockas upp.

Nu blir det mörkt och båten åker tillbaka mot båtplatsen. Som tidigare blogginlägg skvallrat om, kan det nappa även där. Hi-Lon levererar en gäddsnipa på väg tillbaka.

Kvällens fångst: två gäddor, tre gösar och fem abborrar...

En mycket lyckad kväll!

2008-07-05: Krampen

Eftersom Storfiskare-Per och Storfiskare-Björn har ett jobb med många likasinnade, har därför en del fiskekontakter knutits.
En vacker lördag bestämmer sig Per och, låt oss kalla honom Tommy, bestämmt sig för att åka och fiska.
Det blir Krampen, och fiska regnbåge.

Dagen börjar som den brukar när det gäller Krampen, med ett tidigt besök hos kvinnan i kiosken, i Bernshammar alltså.
Där inhandlas fiskekort, och även lite Powerbait och korvbröd som Per hade glömt att ta med.
Efter det snabba besöket åker bilen vidare mot fiskevatten.

Det är fullt med folk i den lilla Holmsjön, men våra hjältar hittar snabbt en bra plats med grill och fina metställen. Spöna kastas i, och väntan börjar.
Storfiskare-Per har även med sitt ULspö för att försöka lite med skeddrag.
Ingenting händer på ett bra tag, så elden startas för att grilla korv. Mätta och belåtna bestämmer de sig för att byta ställe.

Här sitter de ett tag till och tittar på spön, och pratar skit. Plötsligt rör sig Storfiskare-Pers spö, och efter en kort fight har dagens första regnbåge plockats upp. Innan Per har krokat av den börjar Tommy veva upp sitt spö för att titta till betet.

-Oj, vad är detta, säger Tommy och drar upp en liiiiten jävla abborre.. Jaja, alltid något.

Efter lite mer mete blir de hungriga, och bestämmer sig för att röka regnbåge. Mums!

Efter en timme rör sig Tommys spö, och det blir en fin fight. En betydligt större regnbåge än Pers dras upp..

Dagen avslutas och bilen åker tillbaka hem..

En mycket lyckad dag!

2008-07-06: Lillsvan

Eftersom vädret inte blev så farligt som förutspått, bestämde sig Storfiskare-Per och hans pappa att fiska i båten.

Fisket började med trolling, med nya spöhållare.

Ganska snart gungar Pers spö, och linan rusar. Det sitter troligtvis en mindre gädda på, men oturligt för våra Storfiskare, turligt för fisken så lyckas han trassla in sig i Storfiskare-Pers-Pappas lina på något sätt och frigöra sig.
-Jaha, det blir en sån dag utbrister Per.

Framme vid målet plockas Reflexen fram. Efter ett par kast hugger det till i Pers spö. Efter lite vevande ligger en fin abborre i båten.

Kul! Det firas med kaffe och bullar. Eftersom det är fiske som gäller, så förbereds det att lägga i pimpelgrejjer. Per lägger i sitt och börjar hälla upp kaffe.
-Just ja, jag måste rycka i spöt, tänker Per. Därefter rycker han i utrustningen, och då hugger det.

Så här fint kan det vara en söndagkväll.

Sen får Storfiskare-Pers-Pappa upp en liiiiten abborre, som han slänger i innan Per hinner fotografera. Per har fullt upp att skratta åt sin pappas lilla fisk.

Därefter besöks en stenig ö för lite mer abborrfiske, men Storfiskare-Per lyckas fastna i vassen och tröttnar på det stället.
-Vi trollar lite, säger Per.

Sagt och gjort, wobblers åker i och båten går sakta framåt.

-Här fick Storfiskare-Björn en gös senast (som inte bloggats om ännu) sväng in hit, utbrister Storfiskare-Per.

*SMACK* Storfiskare-Per tar upp spöt och börjar veva. Det känns tugnt.

-Men, det här är inte mitt spö, säger han och lämnar över spöt till sin pappa. Detta kommer han surt ångra ganska snart.

Fisken gör inget motstånd, och Per börjar förbereda håven som inte behövts användas till småfiskarna.

-Den behövs nog inte, säger Pappa.

*VIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin* låter det i rullen när fisken upptäcker båten.

-Det känns som gös, säger veteranpappan.

Fisken dyker djupt när han närmar sig, men den vevas upp till ytan och gör en snygg vändning ner på botten. Men våra storfiskare får se att det inte är en liten fisk det rör sig om.

Efter kanonbra håvning ligger den största gös Storfiskare-Per har sett på båtens botten. Nu känns det som att det är saksamma att wobblern sitter fast som sten i håven.

Storfiskare-Pers-Pappa med sin fångst:

Även Storfiskare-Per ville ha ett minne:

En fisk av denna storlek har ofta stor mun, så hade även denna:

Fisken blev aldrig vägd (FAAAN) men uppskattas runt 4-4.5 kilon... Hur typiskt är det inte att man inte tar med våg en sån här kväll....

Men det kommer fler!!!

2008-06-26: Nibbarsboån

Idag skulle vi mest rechecka hur det såg ut vid en ån i Kolsva, då jag och Anna planerade att tälta och fiska där i helgen så vi åkte dit och mötte upp Per där som redan fiskade.

Stället var fint och vi konstaterade rätt snabbt att tältmöjligheterna var stora så nu skulle vi bara se om det fanns nån fisk oxå.

Per har varit här mycket som barn, och drog även en fin Abborre för några veckor sedan här.

Anna fiskar med sitt nya ul-spö och tror sig som vanligt få ett bottennapp när det egentligen är en fisk som hugger. Efter en fin kamp så kan vi i alla fall lyfta upp en liten gäddsnipa, de kämpar fint när man använder klen utrustning. Det går väl inte att se fel på glädjen i denna bilden?

Liten och söt, tyvärr hade den bitit alldeles otroligt fel och skulle inte överleva så vi fick tyvärr nacka den.

Själv funderar jag på var all stor fisk är, finns det ingen i Kolsva eller gör vi bara helt fel?

Annas "lugna" hundar var med oxå, en av väldigt få skarpa bilder på "Zatt".

Jag och Per gick hem utan fiske denna gången, nu börjar Anna komma igång på allvar med fiskelyckan vilket är kul.

2008-06-25: Lillsvan

Helt plötsligt så visar det sig att Per vill ta med mig ut i hans och hans pappas båt för första gången någonsin och det tackar man ju verkligen inte nej till så vi packar in deras elmotor och fiskeutrustningen i min bil och drar iväg till Kolsva, först ett stopp i fiskebutiken där så jag kan köpa mig ett fiskekort, blev ett årskort för svanensjöarna så nu hoppas jag på fler än 4 turer på ett år så man tjänar in pengarna där åtminstone.

Sen åker vi vidare till deras båtplats och Per tar plats för att montera motorn.

Dekaltrim is the shit.

Sen kom vi i alla fall ut och jag har med mig dels mitt nya spö men även spöt jag fick av min jobbarkompis. Detta spöt och rullen är tänkt att använda till trolling och det ska vi göra idag så jag provar det självklart. Har spunnit på ny nylonlina så nu kan ju ingenting gå fel?

Vi trollar och efter ett tag så har Per ett hugg på sitt spö men den släpper direkt, så det kan lika gärna ha varit botten men vi säger att det var en stor gädda som högg.

Vi trollar vidare och sen hugger det till på mitt spö och jag gör ett fint mothugg. Det gungar till i spöt men det känns som att även denna fisken släppte...jag vevar sakta in i alla fall för att försäkra mig om att det inte är nått på. Men det rycker till lite i spöt igen under invevningen så fisken sitter kvar. Vi lyfter sen in min Abborre i båten.

Kul då det var min största Abborre för iår.

Vi åker till ett ställe som enligt vad Per och hans pappa har hört ska vara hett och så kastar vi där. Jag provar hela draglådan som vanligt och kör sedan på lite jigg för att se om det finns gös i närheten som vill käka sådana. Har ju precis börjat jigga så det är väldigt roligt måste jag säga. Ännu roligare var att en fisk högg till min min jigg, en arg liten abborre som fick mitt nya rätt kraftiga spö att vibrera rätt mycket. Tyvärr tappades den fisken då den skulle in i båten, den sprattlade till och slog emot båten och lossnade då men det gör inget, kul i alla fall att den högg.

Det började skymma så vi begav oss hemmåt, men skulle givetvis trolla på tillbaka vägen oxå.

Är det nått som syns tydligt så är det när Per får hugg, han skiner upp som en sol och blir helt till sig. Jag ville fota kampen men Per ville ha eventuell hjälp med fisken upp i båten så slänger ner kameran och är beredd på en stor och fin gädda.

Tyvärr är fisken inte lika stor som hugget kändes som, en liten gäddsnipa...dock en fisk och det var kul. Det räddade Pers dag.

Vi fortsätter att trolla och sen rycker det till i mitt spö men den lossnar direkt. Helt klart är att min nya Rapala funkar alldeles utmärkt då båda fiskarna huggit på den vid trolling.

När vi sedan slår av motorn för att ro in sista biten så rycker det till i Pers spö igen och med upp till båten följer en iten snipa igen. Kul med fisk.

Abu Hi-Lo levererar, men vi hoppas på större fisk nästa tur.

2008-06-24: Mälaren

Idag var det äntligen båtpremiär, som jag har längtat efter den. Jag har 2 kompisar med båtar och så har kusin fri tillgång till en båt och ändå så har det inte blivit en enda tur än iår så nu var det banne mig dax.

Jag och Anna åkte ner till Malmön och började pilla på utrustningen i väntan på att Danne skulle komma dit med båten. Redan då inser vi att det kommer bli en jobbig båttur då det nästan blåser storm. Jag har varit inställd på att det kommer bli "en sådan där" dag idag så har inga större förhoppningar på nått men jag ville prova mitt nya spö i alla fall.

Danne kommer ner och vi sjösätter båten väldigt smidigt i alla fall och sen driver vi ut med den med oss och all packning i. Danne rycker igång båten efter lite om och men (glömde soppakranen) och backen går i men när vi ska frammåt så händer inte ett skit. Det visar sig att det är en fjäder vid motorn som inte funkar som den ska så Danne får börja med att mecka. Jaha tänker jag och förstår nu att det verkligen blir "en sådan där dag".

Vi kommer i alla fall tills slut iväg, men motorn fortsätter att strula så den slår av med jämna mellanrum och Danne får mecka mer än fiska. Vi kommer till en udde och slår ankare där då det blåser för mycket ute på sjön och Danne fikar medan jag och Anna kastar lite. Sen börjar Danne fiska oxå men vi tycker att udden suger rätt hårt.

En bitter Björn som vill fiska och inte ha motorstrul.

Nya spöt, ett Shimano Beastmaster 8ft med en Shimano Stradic 2500FB till, superskön. Tyvärr är linan för tjock så den kommer bytas, men visst är den fin?

Sen kommer vi till det roliga, hemfärden. I ett försök att laga motorn så plockar Danne bort fjädern för att bocka till den och när han sitter och bryter med tängerna så hör vi ett "plupp" och vi inser att han slant och fjädern ligger nu på botten av Mälaren. Vi skrattar allihop åt det komiska och funderar på hur fanken vi ska komma hem nu, ro i den här blåsten är inte så kul och att backa hem lär inte funka.

Vi gör några försök till att ro men kommer 1 meter frammåt på 10 minuter och när vi byter roddare så driver vi tillbaka 5 meter direkt...helt meningslöst mao! Vi funderar en sväng på om det är lättare att ta oss till Kungsör eller Kvicksund istället för Köping men Danne blir bitter och meckar lite till...vi har kanske en MacGyver i släkten ändå. Motorn går igång och backen funkar nu i alla fall, den hade lagt av en sväng oxå...och Danne bestämmer sig för att backa hela vägen hem till Köping, i motvind så det plaskar skapligt med vatten in i båten och Danne som sitter "längst fram" i båten då får ta allt vatten på sig, tills slut så skickar han i "frammåt" i ren ilska och se på fan, båten byter riktning och nu funkar den. Han håller stumt hela vägen in och vi kom i land helskinnade. Det är en båttur som ingen av oss troligen kommer glömma på väldigt länge, så nu är årets första båttur avklarad i alla fall. Blev inte så mycket fiske så nån fisk fick vi inte men det blir nya tag senare.

Båten i sig är det verkligen inga fel på, stor, stabil och lagom motor...en sådan vill jag ha.

Danne var genomdränkt av vatten så åkte hem direkt när vi kom i land och jag och Anna stannade kvar och kastade ett tag vid Malmön men åkte sedan hem vi också.