2008-06-24: Mälaren

Idag var det äntligen båtpremiär, som jag har längtat efter den. Jag har 2 kompisar med båtar och så har kusin fri tillgång till en båt och ändå så har det inte blivit en enda tur än iår så nu var det banne mig dax.

Jag och Anna åkte ner till Malmön och började pilla på utrustningen i väntan på att Danne skulle komma dit med båten. Redan då inser vi att det kommer bli en jobbig båttur då det nästan blåser storm. Jag har varit inställd på att det kommer bli "en sådan där" dag idag så har inga större förhoppningar på nått men jag ville prova mitt nya spö i alla fall.

Danne kommer ner och vi sjösätter båten väldigt smidigt i alla fall och sen driver vi ut med den med oss och all packning i. Danne rycker igång båten efter lite om och men (glömde soppakranen) och backen går i men när vi ska frammåt så händer inte ett skit. Det visar sig att det är en fjäder vid motorn som inte funkar som den ska så Danne får börja med att mecka. Jaha tänker jag och förstår nu att det verkligen blir "en sådan där dag".




Vi kommer i alla fall tills slut iväg, men motorn fortsätter att strula så den slår av med jämna mellanrum och Danne får mecka mer än fiska. Vi kommer till en udde och slår ankare där då det blåser för mycket ute på sjön och Danne fikar medan jag och Anna kastar lite. Sen börjar Danne fiska oxå men vi tycker att udden suger rätt hårt.






En bitter Björn som vill fiska och inte ha motorstrul.




Nya spöt, ett Shimano Beastmaster 8ft med en Shimano Stradic 2500FB till, superskön. Tyvärr är linan för tjock så den kommer bytas, men visst är den fin?




Sen kommer vi till det roliga, hemfärden. I ett försök att laga motorn så plockar Danne bort fjädern för att bocka till den och när han sitter och bryter med tängerna så hör vi ett "plupp" och vi inser att han slant och fjädern ligger nu på botten av Mälaren. Vi skrattar allihop åt det komiska och funderar på hur fanken vi ska komma hem nu, ro i den här blåsten är inte så kul och att backa hem lär inte funka.

Vi gör några försök till att ro men kommer 1 meter frammåt på 10 minuter och när vi byter roddare så driver vi tillbaka 5 meter direkt...helt meningslöst mao! Vi funderar en sväng på om det är lättare att ta oss till Kungsör eller Kvicksund istället för Köping men Danne blir bitter och meckar lite till...vi har kanske en MacGyver i släkten ändå. Motorn går igång och backen funkar nu i alla fall, den hade lagt av en sväng oxå...och Danne bestämmer sig för att backa hela vägen hem till Köping, i motvind så det plaskar skapligt med vatten in i båten och Danne som sitter "längst fram" i båten då får ta allt vatten på sig, tills slut så skickar han i "frammåt" i ren ilska och se på fan, båten byter riktning och nu funkar den. Han håller stumt hela vägen in och vi kom i land helskinnade. Det är en båttur som ingen av oss troligen kommer glömma på väldigt länge, så nu är årets första båttur avklarad i alla fall. Blev inte så mycket fiske så nån fisk fick vi inte men det blir nya tag senare.

Båten i sig är det verkligen inga fel på, stor, stabil och lagom motor...en sådan vill jag ha.






Danne var genomdränkt av vatten så åkte hem direkt när vi kom i land och jag och Anna stannade kvar och kastade ett tag vid Malmön men åkte sedan hem vi också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0