2008-06-25: Lillsvan

Helt plötsligt så visar det sig att Per vill ta med mig ut i hans och hans pappas båt för första gången någonsin och det tackar man ju verkligen inte nej till så vi packar in deras elmotor och fiskeutrustningen i min bil och drar iväg till Kolsva, först ett stopp i fiskebutiken där så jag kan köpa mig ett fiskekort, blev ett årskort för svanensjöarna så nu hoppas jag på fler än 4 turer på ett år så man tjänar in pengarna där åtminstone.

Sen åker vi vidare till deras båtplats och Per tar plats för att montera motorn.




Dekaltrim is the shit.



Sen kom vi i alla fall ut och jag har med mig dels mitt nya spö men även spöt jag fick av min jobbarkompis. Detta spöt och rullen är tänkt att använda till trolling och det ska vi göra idag så jag provar det självklart. Har spunnit på ny nylonlina så nu kan ju ingenting gå fel?




Vi trollar och efter ett tag så har Per ett hugg på sitt spö men den släpper direkt, så det kan lika gärna ha varit botten men vi säger att det var en stor gädda som högg.

Vi trollar vidare och sen hugger det till på mitt spö och jag gör ett fint mothugg. Det gungar till i spöt men det känns som att även denna fisken släppte...jag vevar sakta in i alla fall för att försäkra mig om att det inte är nått på. Men det rycker till lite i spöt igen under invevningen så fisken sitter kvar. Vi lyfter sen in min Abborre i båten.

Kul då det var min största Abborre för iår.




Vi åker till ett ställe som enligt vad Per och hans pappa har hört ska vara hett och så kastar vi där. Jag provar hela draglådan som vanligt och kör sedan på lite jigg för att se om det finns gös i närheten som vill käka sådana. Har ju precis börjat jigga så det är väldigt roligt måste jag säga. Ännu roligare var att en fisk högg till min min jigg, en arg liten abborre som fick mitt nya rätt kraftiga spö att vibrera rätt mycket. Tyvärr tappades den fisken då den skulle in i båten, den sprattlade till och slog emot båten och lossnade då men det gör inget, kul i alla fall att den högg.

Det började skymma så vi begav oss hemmåt, men skulle givetvis trolla på tillbaka vägen oxå.





Är det nått som syns tydligt så är det när Per får hugg, han skiner upp som en sol och blir helt till sig. Jag ville fota kampen men Per ville ha eventuell hjälp med fisken upp i båten så slänger ner kameran och är beredd på en stor och fin gädda.




Tyvärr är fisken inte lika stor som hugget kändes som, en liten gäddsnipa...dock en fisk och det var kul. Det räddade Pers dag.




Vi fortsätter att trolla och sen rycker det till i mitt spö men den lossnar direkt. Helt klart är att min nya Rapala funkar alldeles utmärkt då båda fiskarna huggit på den vid trolling.

När vi sedan slår av motorn för att ro in sista biten så rycker det till i Pers spö igen och med upp till båten följer en iten snipa igen. Kul med fisk.




Abu Hi-Lo levererar, men vi hoppas på större fisk nästa tur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0