2008-07-03: Lillsvan

Nu skulle vi äntligen ut på Lillsvan igen med Pers båt och siktet nu var inställt att försöka kasta efter vassen för att se om Gäddorna var på hugget, och så skulle vi leta upp Lillsvans enda djupbrant för att försöka verktikaljigga lite efter Gös.

Vi börjar med att trolla oss till vassen där vi ska kasta, ingenting händer vid trollingen så vi ankrar upp en 15 meter ifrån vassen och ska börja kasta. Jag har fått Gäddgaranti på ett blå/vitt Atom av en person på fiskeforumet jag "hänger" på så skickar på ett sådant drag och kastar ut. Efter bara några kast så rycker det till i spöt och jag gör mothugg...fisken rycker till igen och sen lossnar den. Attans tänker jag men kul att draget fungerar i alla fall, jag är och har alltid varit skeptisk till skeddrag. Jag kastar vidare och nästan direkt igen så smackar det på igen och jag gör mothugg...denna gången sitter fisken och jag lyfter själv upp den lite snabbt i båten efter en väldigt kort kamp.

En störra snipa typ.






Per vill oxå ha fisk och byter till Atom.




Det händer inget mera så vi åker bort till djupbranten och jiggar och kastar men det är dött...tyvärr så måste man nog prova här lite bättre och oftare för att se om det händer nått, tips på nätet visar i alla fall på att är det gös man vill ha så ska man vertikaljigga där.

Vi åker in i en vik och efter ett tag så får Per en snipa och jag tappar en Abborre på jigg.




Kvällen börjar komma och vi som inte ens skulle vara ute så länge får börja röra oss hemmåt, men självklart så ska vi trolla hela vägen då farten på båten ändå inte är snabbare. Efter ett tag så hugger det till i mitt spö och mothugget sitter fint. Jag känner att det inte rör sig om en bamsingen men den vägrar komma med upp. Sen stannar fisken upp och jag tror först att jag tappade den men sen börjar den rycka igen. När den kommer in till båten så ser vi att det är en Gös och då jag eller Per aldrig fått en sådan så stiger spänningen. Per tar fram håven och den håvas in lite osmidigt men den hamnar tills slut i alla fall i håven och årets första Gös är landad. 48cm och 900gr visar det sig att den väger, den fick bli mat åt min mamma.




Stolt fiskare, med nördkeps!




Efter att vi krokat loss Rapala-wobblern ifrån håven så tänkte vi fortsätta trolla oss hemmåt och vi kastar ut igen...bara 30 sekunder senare så rycker det till i mitt spö och jag drar upp en snipa som jag först trodde lossnade den oxå.

Kul kvällsfiske helt enkelt med 2 Gäddor och 1 Gös för mig, och 1 Gädda för Per. Lillsvan levererar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0