2008-07-06: Lindesberg

Surfat på nätet senaste tiden, som jag alltid gör och hittade en hot-spot i Lindesberg där några killar dragit flera fina Abborrar över kilot senaste tiden så dit ville jag självklart och fiska så jag och min vapendragare Mankan surfade lite på hitta.se och letade sedan upp ett troligt ställe på kartan där de hade tagit fiskarna. 

Mankan var även han sugen på att dra dessa borrar trots att han knappt fiskar på sommarhalvåret utan uteslutande pimplar men jo jag lyckades få med honom till Lindesberg och vi packade ner kaffe och gifflar.

Framme vid målet.





Mankan är helt övertygad om att jigg ger mest Abborre, själv är jag skeptisk till det men då de andra killarna tagit alla borrar på fluga eller jigg så blir det jigg som vi börjar med.




Dit ut skulle jag självklart gå, mitt i forsen där måste det bara nappa...självklart fick jag vatten innanför stöveln men vad gör väl det när man kan få sin drömfisk?






Efter att ha kastat bort alla jiggar jag har så skickade jag på mitt älsklingsdrag för just Abborre, orange/svart wipp och efter ett tag så rycker det till. Jag tog endast med UL-spöt ner till vattnet och Abborren kämpar fint i forsen, tyvärr var det ingen skjuttibamsing till borre men det funkar för att vara den första.




Mankan får lov att byta till spinnare han oxå då han inser att jigg isn't the shit. Efter ett tag så får han denna på ett Vibrax. Detta efter att jag tagit en till borre som inte var värd att fota ens.




Vår tolkning av Catch & release, Catch & Cast.




Tyvärr nappar det inte mera så vi tar lite fika och drar sen vidare. Vi kollar in ett ställe på vägen till Tjurlången men det var en grinig bonnläpp där så vi skiter i att fiska där och sticker till Tjurlången istället för att ro lite drag efter Gädda och Gös.




Mankan med sin Abborre som är precis större en hans Rapala.




200gr är ju i alla fall bättre än ingenting, återsätts självklart.




Sen börjar nått dra ut lina på Mankans spö igen, han funderar på om det var botten eller nått men så vevar han i alla fall in en slempelle utan nån kamp. Glad som fan.




Vi ror vidare (eller Mankan ror och jag äter gifflar) och så smäller det till igen, denna känns stor utbrister Mankan och jag ser skeptisk ut men är glad för hans skulle. Upp till ytan kommer en, ja till synes stor musslar. Vi skrattar och Mankan säger att han nu förstår varför han inte sommarfiskar.

Vi stannar till och kastar på några olika ställen, provar alla dragen vi har med oss som vanligt och jag får en musslar som jag smyger upp...vill inte riktigt erkänna att spöt ryckte till.

Sen rör vi oss hemmåt, ror drag och så dras linan ut igen på Mankans spö, jag blir upprörd då det är jag som är gästen och Mankan som guidar, han borde ju se till att jag får fisk och inte han. Fisken kämpar bra enligt Mankan så vi hoppas på en större Gädda men upp till båten kommer denna.




Vi skrattar såklart och ror vidare. Vi ska ta en sista sväng intill vassen där borta säger Mankan och ror emot land. Här vi alltid fisk säger Mankan och jag skickar då på min nya grundgående Rapala då det är rätt grunt så nära land. 

Vi ror och ror men inget händer så säger Mankan "nu måste det hända nått om vi ska få fisk" och precis då känner jag en liten nosning på min wobbler så gör ett mothugg som egentligen borde slita sönder käften på en 10 pannare men upp till båten utan kamp kommer en snipa som inte ens fotograferas.

Mitt nya fina bete som levererar snipor.




Vi är nöjda med dagen ändå, 2 Abborrar var, 1 Gädda för mig och 2 för Mankan...och såklart varsin mussla.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0