2008-07-08: Hedströmmen/Hamnen

Idag var fiskesuget stort, och nu ville jag ha lite fisk också så åkte till Jaktia direkt efter jobbet och köpte på mig lite saker som jag trodde på och det gav resultat.

När jag kom till Hedströmmen så mötte jag några fiskare som iofs mest drack öl och ville byta till sig jiggar emot öl. Dessvärre hade jag bara mina dyra Gamakatsu-jigghuvuden och de byter jag inte bort emot öl när jag kör bil så tackade nej och gick bort till ett ställe längre bort i Hedströmmen. Jag hade tänkt fiska lite i kurvan men det var där de satt.

Jag riggade på med mitt nya drag, ett Storm Wildeye Naturistic tror jag det heter...en mjukt bete som är blandning mellan jigg och wobbler. Kastade lite i närheten av näckrosorna och så small det till, en liten snipa plockades upp.




Betet tog djupt och krokade fast fisken bra, ingen risk att tappa fisken här inte. Betet har en otroligt fin gång i vattnet, ser ut som en riktig fisk.




Här ser vi hur det gick sen, en liten borre som bet tag, dock inte lika bra men tillräckligt för att lyftas upp.




Sen började jag kasta åt andra hållet, bort emot ett fallet träd men det hände ingenting så kastade lite längre bort ytterligare emot näckrosor och då small det till igen. Hugget var otroligt skönt och tungt så ingen snipa i alla fall. Jag fick veva in och släppa och veva in, har bromsen väldigt snällt ställt dock så fisken ska ha möjlighet att göra rusningar, det blir ju så mycket roligare då. Sen fick jag i alla fall ta ett steg ner i vattnet så jag nästan plurrade men fick ett bra nackgrepp på Gäddan och kunde lyfta upp den. Strax över kilot.




Fota och kasta tillbaka, som alltid när det gäller Gäddor.

Fortsatte nöta med samma bete och så small det till igen men tappade den vid mothugget och när jag vevade in så visade det sig att fisken både klarade sig och gick vinnande ur duellen med en bit av mitt drag kvar i käften, hela gången försvann från betet så det är bara kasta, aja det var inte så dyrt.




Jag tyckte att jag gjort mitt i Hedströmmen för dagen så åkte vidare till hamnen där det visade sig vara mettävling men de fåt inte sitta vid utloppet så där ställde jag mig och kastade först in mina nya Rapala och Stormwobblers och sen övergick jag till fetingjigg och det lönade sig. Snart så hade jag lyft upp en Gädda på kilot och min första fisk på jigg var landad, hur kul som helst.




Som sagt var, många var och metade.




Så här ser den ut, jiggen som tog min oskuld på jiggfisk. Ser inte så stor ut men det är den, 15grams huvud.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0