2008-07-10: Hedströmmen/Hamnen

Idag var det dax att prova på hamnen igen nu när man äntligen fått fisk där, så åkte ner själv och började jigga. Som vanligt så var det tokmycket småfisk på plats och en och annan försvann då jag såg hur små snipor simmade runt i väldig fart och käkade upp Löjorna.




Sen ser jag nått vitt som först ser ut som en skadad löja men när det kommer närmre så ser jag att det är ju läppen på en gädda...fram med kameran och fotar den så klart. Sen försöker jag att få denna gäddan att hugga på min jigg men den verkar inte ett dugg intresserad trots att jag står mitt framför den med jiggen och låter jiggen hoppa upp och ner, förbannad blir man. Gäddan vägde uppskattningsvis 2 kilo så det var ju ingen bjässe men den kan säkert bjuda upp till dans.




Jag tröttnar tills slut på hamnen och den sega gäddan så åker vidare till Hedströmmen istället där man alltid brukar få nått. Börjar med mina mjuka beten och jiggar och provar sen alla mina spinnare men fisken verkar inte på hugget idag så jag bestämmer mig för att prova på ytfiske. Jag skickar på min Rapala som jag nästan aldrig använt då jag dels inte trott på den i mina vatten men dels så saknade den fjäderring men nu har Anna monterat det på den så kastade ut den mot mitt favoritställe. Jag råkar kasta lite långt och hamnar bakom näckrosorna så håller upp spöt och rycker lite samtidigt som jag vevar in...precis när jag är över alla näckrosor och ska börja poppa den så att säga så smäller det till och jag ser en gäddkäft som suger tag i betet.

Något förvånad blir jag men jag lyckas sansa mig och gör inget mothugg denna gången och det går bra, gäddan sitter fast och nu börjar en kamp så pågår i ca 10 minuter. Gäddan skulle självklart in bland näckrosorna på två olika ställen och jag låter den rusa, väldigt roligt med gäddfiske. Tills slut så har den lugnat ner sig och jag kan veva in den till land och tar nackgrepp på den och sen upp på gräset.




Fotar den och krokar loss sen får den simma iväg igen, jag tackar för en god match och blir bara mer och mer nöjd med min utrustning, rullen och spöt är verkligen underbart att drilla fisk med och nu börjar jag få fisk på alla mina drag.





Kommentarer
Postat av: Magnus

Kul att läsa om dina fiskeäventyr. Skulle vara kul att veta var i hedströmmen du brukar fiska. Har bara hittat ett ställe som funkar bra men det är i kolsva. Tycker det verkar vara svårt att hitta bra platser här i köping.

2008-07-17 @ 17:45:46
Postat av: Björn

Det är vid Kallstena som jag fiskar när jag skriver Hedströmmen. Ska prova Hedströmmen i Kolsva oxå, fiskade mycket där som barn men har inte gjort det sedan dess.



Det är inte jättebra där heller, får hålla med om att det är svårt att hitta bra fiskeställen över lag i KAK.

2008-07-17 @ 19:00:58
URL: http://storfiskare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0