2008-07-10: Kvarnsjön

Dax att dra ut och prova på att dra gädda och abborre igen, hade ju nya drag att prova och Blomman var sugen på fiske igen så vi drog till Kvarnsjön och tänkte prova där. Började att fiska vid kanalen men det var helt dött så vi drog vidare till ett ställe där vi fått fisk förut men det var helt igenvuxet med näckrosor så vi fick ge upp den tanken.

Aja vi kör lite i ån istället, där är det fint men tyvärr lite svårkastat men vi ger det ett försök.

Vi provade först lite kast vid en brygga och Blomman kastade bort ett Vibrax rätt omgående, satt uppe i ett träd. Kastproffset Björn skulle försöka kasta ner det vilket han även lyckades med, nu låg det på ett näckrosblad istället och det var omöjligt att få in till land så gav upp och gick vidare.

Kastar lite med popper och sen smäller det till, gör mothugg men tappar fisken, attans då det var en gädda på kanske 1-2 kilo, stod 2 meter ovanför så hade varit svårt att få upp den men men.

Blomman missade ett hugg strax senare och vi rörde på oss längre in i skogen och började kasta. Blomman drar en liten abborre som han kastar i innan jag hinner fota den men ni vet nog vi detta laget hur en abborre ser ut.

Jag säger till Blomman att jag vill kasta mot hans håll så han vevar in och låter mig kasta ut min Storm-jigg/wobbler. Nån metar in så tar det tvärstopp och jag tror först det är botten som jag sitter i, men sen börjar "botten" röra på sig och jag inser att jag har en gädda på. Blomman får en glimt av den och meddelar att den såg stor ut från hans vinkel.

Jag har bromsen snällt ställd så kampen börjar, fisken visar sig inne men drar sen iväg ut och in bland grönsakerna och jag får även en glimt av den oxå och inser att det är i alla fall den största gäddan jag tagit på senare år om man inte räknar med den jag tappade förra året i Arboga. Kampen håller på i 10-15 minuter men sen kan jag få tag i gäddan med ett gälgrepp och får upp den på land och är hur glad som helst.

Gäddan mäts till 85cm och uppskattas till ca 4 kilo då vi inte har nån våg med oss, kan vara mindre kan vara mer men det spelar ingen roll just nu då glädjen är enorm.

Tyvärr går inte bilderna att redigera på min dator så det får Blomman göra vi tillfälle men jag kan bjuda på en i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0