2008-06-17: Hedströmmen

Blomman och jag gav oss ut på en liten tripp till Hedströmmen och närmare bestämt Kallstena för att jaga lite Abborre och Gädda. Vi fiskade mycket här i yngre dagar men nu på senare år så har fisket där blivit sämre och sämre. Förr om åren så var det i princip fiskegaranti här.

Efter ett par kast så rycker det till i mitt spö och jag får med en Abborre upp, det är första gången någonsin som jag lyckas med att kroka en fisk ifrån landfiske, dvs att fisken själv inte huggit utan jag har ryckt fast den i underkäken på fisken. Troligtvis var Abborren nyfiken på draget och åkte för nära det efter ett vevstopp så när jag ryckte igång draget igen så krokades den.



Vi gick vidare bort till "kurvan" där vi hade mettävlingar förr i tiden tillsammans med Lars-Ivan som är den största storfiskaren jag någonsin känt. Grunt som fan så jag provade på att popperfiska lite på ytan i hopp om att kroka en fin gädda eller abborre. Efter ett tag så hoppar en fisk på och biter i mitt drag i ett vevstopp och jag gör mothugg men fisken är redan bort så troligen missade den draget vilket inte är helt ovanligt vid popperfiske. Jag fortsätter kasta mot grundet och så smäller det till igen, denna gången ser Blomman klart och tydligt att det är en gädda och jag gör mothugg och den sitter nu fast på kroken. Gäddan gör en rusning ner i vattnet och jag vevar in och sen så drar jag upp spöt och ska veva in då draget flyger upp i luften och gäddan har släppt. Jag svär att jag måste vara bäst i världen på att tappa fisk, spelar ingen roll hur jag gör utan fisken släpper alltid. Svär ett tag och tar sen nya tag men då är det dött istället.






Vi går bort till grundet igen istället och kör på små spinnare som Wipp och Vibrax.




Då lyckas äntligen Blomman få napp och det är en väldigt liten abborre, troligtvis den minst jag sett någon få på drag.



Det är inte mycket vatten i Hedströmmen för tillfället...här borde man kunna vada över men jag har inga stövlar med mig och känner inte för att bada så skippar det.




Vi ställer oss längre bort och jag kastar min Vibrax under ett träd och sen smäller det till igen, fiiiiiisk skriker jag till Blomman och kan sen dra upp en mycket liten borre igen.




Blomman vandrar över till andra sidan för att se om det går att fiska därifrån och jag fortsätter kasta min Vibrax under trädet och några kast senare så skriker jag fiiiiiiiiisk igen och en till borre dras upp på land.




Äntligen börjar Hedströmmen leverera som förr i tiden, även om Abborrarna är små så är det kul, får nog ta med ul-spö hit och prova fiska snart. Finns det småfisk så finns det stor fisk!

Sen ser Blomman en snok och då båda har kamerorna med oss så påbörjas en jakt på att få en fin bild på den vilket vi tyvärr misslyckas med.




Vi ger upp och åker hem istället, men roligt att det nappat i alla fall. 3 Abborrar för mig och några missade hugg på gädda och abborre. Blomman fick ju även han en Abborre.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0