Norge dag 1

Då var det dax, en vecka semester för att endast fiska så mycket som möjligt.

Målat var Tosbotn i norr i Norge, 14 timmars bilresande med några stop så är vi där, vi börjar med att fiska lite från land då vi kom innan incheckningen. Jag missar ett hugg nära inpå klippan, en lite sej som inte ville följa med upp.

Vi checkar in och bestämmer oss för att sova så att vi ska orka med att fiska på kvällen istället från båt.

Sen är det dax, vi tacklar upp och drar ut med den mycket fina och stora båten som vi hyrt under veckan. Vi använder oss av tyngre haspelutrustning och fiskade med pilkar med "bläckfiskar" på liknande bilden nedan.



Näst intill spegelblankt ute på fjorden när vi åker ut.






Efter inte allt för lång tid så säger Anna att hon har en fisk på och efter en kort kamp så hoppar den första torsken upp i båten. Inte den största kanske men dock fisk. Vi kastar i den och ber den hälsa sina far och morföräldrar att vi tänker ta upp de istället.




Efter ytterligare ett tag så får Annas pappa, styrman Leif som vi kan kalla honom upp en Kolja, kul med flera arter. Inte den största denna gången nu heller dock.




Sen är det äntligen min tur till fisk, det blir en torsk som vi släpper tillbaka. Nu har man fått känna på hugg i alla fall.




Måttligt nöjd, det här är livet.






Vi åker runt i fjorden och fiskar av några grund och på ett ställe, där det dock var rätt djupt så rycker det till i mitt spö igen...men sen händer inget mera efter mitt mothugg. Jag börjar sakta veva in och det går lite trögt men känns ändå inte som fisk då den inte gör nå motstånd eller ens sprattlar. Säkert en havsabborre säger Anna och när den kommer närmre båten så ser vi en orange fin fisk som närmar sig båten. Turens första havsabborre kan landas. Dessa klarar inte av tryckutjämningen så ögonen ploppar ut och fisken klarar sig inte, men måsarna blev glada i alla fall.




Vi turens slut så hade jag fått 6 torskar och 1 havsabborre, den största torsken på ca 1,5kg så inga bamsingar men en hyffsad start på dagen. Vi avkrokningen av en torsk så sprattlar den till och jag får en vass krok in i fingret vilket inte uppskattas och det börjar blöda såklart och blir ett fint sår, kul så här i början på veckan.

Kvällen avslutas med korv med bröd och en öl i stugan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0