2008-05-17: Krampen

Regnet det bara öser ner...så går en åt som skulle kunna vara temalåten för dagen då vi åkte till Krampen för att fiska regnbåge.

Jag, Per och Per's pappa gav oss i alla fall iväg för att tämja fiskarna, finns inget dåligt väder när det gäller fiske.

När vi kommer fram efter att ha köpt fiskekort i Bernshammar så ser vi att dimman ligger som ett mystiskt täcke över sjön.

image258

image259


Började väl sådär för mig med ett fint lintrassel som jag inte ens funderade på att reda ut utan knöt om allting igen och sen var det bara att nöta på.

Efter ett platsbyte ut på en brygga som sjönk om man gick ut för långt så började jag jaga igen. Tyvärr så gjorde Per än "Per" och gick ut på bryggan när jag stod på den vilket resulterade i att bryggan sjönk under vattennivå och där stod jag i mina gympadojor och sjönk...så kan det gå när man inte äger några stövlar.

Jag nötte på i alla fall och det resulterade i en söt abborre. Hatt är ett måste vid regn.

image260

Självklart så tog den på mitt 6gr Super Vibrax, bar jag tvungen att slänga alla mina drag utom ett så skulle jag spara det här.

image261


Dagen till ära så körde jag stenhårt med mitt nya UL-spö.

image262

Per provade även mitt spö efter att han såg att det levererade abborre.

image264


Sen var det dax att byta plats för mig igen och nästa abborre var ett faktum.

image265


Se så glad man blir. Hade nu bytt till mössa då det blåste mer än regnade.

image266


Per pappa dängde ut med nya rullen.

image267


Efter ca 4 timmar vid första sjön så bestämde vi oss för att byta sjö så vi packade ihop och satte oss i bilen för att färdas en bit bort. Det var redan några där som bottenmetade, lata jävlar kan man tycka och det gör jag. En kort fika med kaffe och kanelgifflar så var vi igång igen.

Efter ca 30 min så tjuter Per till och han har en regnbåge på. Efter 3-4 hopp över vattenytan så kan den landas med nya håven.

Enorm glädje. Per använder sitt nya UL-spö.

image268


Inte den största regnbågen vi skådat men fisk som fisk.

image269


Jag ville oxå få en regnbåge så efter kort fotosession så återgick jag till fisket. Bytte plats och ställde mig en bit bort vilket resulterar i ytterligare en abborre. Denna var inte helt enkel att få upp då min nya rulle gått sönder, eller inte sönder men linan har släppt från spolen så har ingen broms utan för lägga tummen på linan och försöka bromsa upp på det sättet, dvs. det går inte att göra mothugg över huvud taget. Abborren släpptes direkt tillbaka utan fotning.

Tog lite kaffe och kanelgifflar igen och ställde mig sen på ett annat ställde och började nöta, nu small det till rejält, nåjå jag använder ju UL-spö så alla hugg känns stora.

image270


En fin abborre som självklart fick gå tillbaka den också, jämförelse med en morakniv.

image271


Familjen Anka hälsade på oss en sväng.

image272


När Per skulle försöka sig på att kasta med en fluga och flöte så snodde jag hans plats där han stod när han fick regnbågen och tills slut så blev det lite spöböj även för mig. En regnbåge som klippte på och jag försökte i mitt förtvivel att göra nått som skulle likna ett mothugg men det sket sig och när regnbågen hoppade till över ytan så släppt min Vibrax, kul med hugg i alla fall och Vibraxen bara levererar och levererar.

image273


Dagen blev blöt, och nu måste jag lämna in rullen för koll oxå så man kan börja mothugga igen.

Resultatet för dagen blev:
Jag: 4 abborrar, 1 tappad regnbåge.
Per: 1 regnbåge
Pers pappa: 0.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0