2008-08-12: Malingsbo

Tänkte ta en återförening med Malingsbo på semestern då vi gick bet där förra året när jag, Anna och Per åkte hit. Måste ju återuppleva fisket där och övernatta i de fina vindskydden så jag packade ner nödvändiga saker och åkte iväg, denna gången själv de andra var tvungna att jobba.

Tänkte att jag skulle äta lite frukost så skickade på powerbait på spöt och kastade ut ett bottenmete men här fick man ingen direkt frukostvila. Jag hade knappt börjat med frukosten då jag läste lite broschyrer om Malingsbo-Kloten när det ven i rullen och en regnbåge hade tagit min powerbait.

Jag körde idag med 8ft-spö och 5kilos nylonlina så fick kämpa lite innan regnbågen snällt kunde följa med upp på land, fin storlek var det på den också.




Jag käkade klart sen och började med UL-spöt istället men det ville sig inte alls, inte ett hugg. När det är så varmt i vattnet så trivs väl iofs regnbågen på botten där det är lite svalare så jag åkte vidare till Ljustjärn där det finns gädda och abborre men inget ville nappa där heller så åkte vidare till Malingsbosjön och vindskydden där jag skulle bo. Där käkade jag en snabb lunch och åkte sen vidare till Lilla Håltjärn som jag hittade efter lite trocklande på små skogsvägar. Där skulle det finnas ett naturligt bestånd av...öring misstänker jag men vet inte riktigt.




Jag körde på med UL och fick efter ett tag ett hugg med min Abu-wobbler, tyvärr var det en liten snipa och ingen öring.




Det var mycket grunt och stenigt på sina ställen, så ett mycket fint ställe där jag gärna fiskar igen. 




Inne i en liten vik där jag misstänkte att det fanns fisk så fick jag ett hugg, och när det inte ens blir motstånd när man använder UL-spö så vet man att det är nått smått.

Denna lilla snipan är riktigt liten, draget är ett Vibrax i minsta storleken.




Fick ju ingen öring utan bara snipor så åkte vidare och drog en sväng ner till Hedströmmen för att kolla in hur det såg ut där, tyvärr får man endast flugfiska här så kollade bara in läget och ja här skulle jag gärna fiska.






Sen åkte jag tillbaka till mitt läger och gjorde upp en mysig lägereld och hade det gott, kvällsfiskade lite och drack lite öl, hade det så bra som man ska ha det på semestern.




Denna synen hade jag gärna somnat till varje natt.




Jag åkte sedan hem på morgonen då jag var trött efter lite sömn, det regnade hela natten och det smattrar rätt bra på plåttaket på vindskyddet.

Jag fick i alla fall 1 regnbåge och 2 gäddor, tappade en abborre på jigg på kvällen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0