2008-08-18: Hedströmmen

Idag åkte jag till Kolsva för att försöka meta Färna men det gick väl sådär, första gången jag gjorde det så har nog inte riktigt grepp på allt till 100 procent.

Stället såg riktigt bra ut i alla fall och jag vet att det levererat stora fiskar tidigare så det var ju helt klart värt ett försök.

Bottenmetet sket sig och min toppögla gick även sönder på mitt Ron Thompson-spö så humöret var ju inte helt på topp heller men fick en abborre i alla fall.

Vibrax som levererade som vanligt, de kan man alltid lita på.

Jag fortsatte ett tag till och tappade en gädda vilket var lite surt men det händer ju tyvärr, kommer återkomma hit sen när jag lärt mig lite mer gällande Färnafiske, det verkar hur kul som helst.

2008-08-16: Skutskär

Dagen började trögt för båda men jag lyckades få en lite fisk i alla fall.

Vi åkte sen vidare för att kolla in Älvkarleby, tänkte att de lär ju ha nån fiskebutik som vi kan kolla i då fisket är stort i Älvkarleby, eller i alla fall lax-fisket. Tyvärr så hade de ingen fiskebutik men vi fick njuta av vyerna där i alla fall, en fiskares dröm verkligen.

Efter ett matstopp på vägen till campingen så fortsatte vi fiska och nu skulle Anna verkligen visa vägen. En lång camp med fisken som Anna först trodde var en gädda, den kämpade på bra och med ul-spö och tunn nylonlina så blir det verkligen en kul kamp.

Vem är gladaste tjejen ikväll då?

Jag fick en abborre jag med, kanske halva storleken av hennes så ska vi sammanfatta fisket i Skutskär så kan vi bara säga att det var riktigt bra, många fina abborrar, bra väder trots lite blåst och så. Gula färger över lag fungerade bäst på abborrarna, spelade ingen större roll om det var små spinnare eller jigg utan båda fungerade.

Vi provade även på att fiska havsöring men det var nog lite tidigt ännu och svårfiskat då det var mycket stenigt. Hit kommer vi garanterat åka igen, men då troligen mitt på sommaren när vattnet är lite varmare och abborren kanske är ännu mera på hugget.

2008-08-15: Skutskär

Pappa snackade tidigare om att en gubbe drog massa abborrar vid campingen i Skutskär där han och mamma campade förut så det var ju ett måste att kolla upp då abborre är den roligaste fisken att fiska enligt mig.

Jag och Anna packade ner våra ul-spön och begav oss till campingen för att fiska i mynningen vid dalälven, vi hade fått fiskeplatsen utpekad på karta så nu kunde ju inget gå fel.

Ul-fiske är kul, kolla spöböjet som jag har på en rätt ok abborre på ca 250gr.

Vi fiskade på och jag fick 4 abborrar, tappade säkert lika många och Anna fick 6 stycken abborrar och tappade några hon också. Det skymde på och vi fick se en mycket vacker solnedgång.

Då åkte vi in till byn för att köpa lite tillbehör till kvällsmaten som blev grillad abborre...

Det blev mycket lyckat och vi hade redan slagit upp tältet så det vara bara att lägga sig i det och läsa lite fisketidningar och drömma om fisket imorgon.

2008-08-14: Kvarnsjön

En kortare fisketur med Frasse, nappade dåligt men vi fick varsin Abborre i alla fall. Jag var för dagen ute efter gädda så det var en liten besvikelse.

Min abborre, tappade 4 stycken dock.

Frasse fiskar på stället där jag drog min 85cm gädda tidigare iår.

En abborre som Frasse lyckades kroka, aj.

2008-08-12: Malingsbo

Tänkte ta en återförening med Malingsbo på semestern då vi gick bet där förra året när jag, Anna och Per åkte hit. Måste ju återuppleva fisket där och övernatta i de fina vindskydden så jag packade ner nödvändiga saker och åkte iväg, denna gången själv de andra var tvungna att jobba.

Tänkte att jag skulle äta lite frukost så skickade på powerbait på spöt och kastade ut ett bottenmete men här fick man ingen direkt frukostvila. Jag hade knappt börjat med frukosten då jag läste lite broschyrer om Malingsbo-Kloten när det ven i rullen och en regnbåge hade tagit min powerbait.

Jag körde idag med 8ft-spö och 5kilos nylonlina så fick kämpa lite innan regnbågen snällt kunde följa med upp på land, fin storlek var det på den också.

Jag käkade klart sen och började med UL-spöt istället men det ville sig inte alls, inte ett hugg. När det är så varmt i vattnet så trivs väl iofs regnbågen på botten där det är lite svalare så jag åkte vidare till Ljustjärn där det finns gädda och abborre men inget ville nappa där heller så åkte vidare till Malingsbosjön och vindskydden där jag skulle bo. Där käkade jag en snabb lunch och åkte sen vidare till Lilla Håltjärn som jag hittade efter lite trocklande på små skogsvägar. Där skulle det finnas ett naturligt bestånd av...öring misstänker jag men vet inte riktigt.

Jag körde på med UL och fick efter ett tag ett hugg med min Abu-wobbler, tyvärr var det en liten snipa och ingen öring.

Det var mycket grunt och stenigt på sina ställen, så ett mycket fint ställe där jag gärna fiskar igen.

Inne i en liten vik där jag misstänkte att det fanns fisk så fick jag ett hugg, och när det inte ens blir motstånd när man använder UL-spö så vet man att det är nått smått.

Denna lilla snipan är riktigt liten, draget är ett Vibrax i minsta storleken.

Fick ju ingen öring utan bara snipor så åkte vidare och drog en sväng ner till Hedströmmen för att kolla in hur det såg ut där, tyvärr får man endast flugfiska här så kollade bara in läget och ja här skulle jag gärna fiska.

Sen åkte jag tillbaka till mitt läger och gjorde upp en mysig lägereld och hade det gott, kvällsfiskade lite och drack lite öl, hade det så bra som man ska ha det på semestern.

Denna synen hade jag gärna somnat till varje natt.

Jag åkte sedan hem på morgonen då jag var trött efter lite sömn, det regnade hela natten och det smattrar rätt bra på plåttaket på vindskyddet.

Jag fick i alla fall 1 regnbåge och 2 gäddor, tappade en abborre på jigg på kvällen.

2008-08-11: Hjälmaresund & Hedströmmen

Dax att ta med kollegan till mina favoritställen så jag och Frasse drog iväg till Hjälmaresund, ett ställe där det aldrig nappat bra för mig men där det är väldigt fint och fiskar är ju ändå inte allt.

Jag lyckades åtminstonde ta en lite abborre efter ett tag men den var så liten så den tänker jag inte visa utan istället så visar jag en bild på en abborre som jag lyckades kroka, det är inte ofta jag gör det men det händer tydligen, de leker väl med mina drag helt enkelt.

Fint är det i alla fall, blåste dock nå satans så svårfiskat...provade det mest som vanligt.

Nä det här dög inte, vi ville ju ha fisk så slängde oss i bilen och åkte raka vägen till Hedströmmen, där är det ju fiskgaranti om man använder gul/vit wipp 3gr så jag skickade på en sådan på mitt UL-spö och då hoppade det på en fin fisk som verkligen inte ville följa med upp men fick pressa så gott det gick med det klena spöt och sen blev det ett fint nackgrepp.

Frasse eller Anders som han heter ville ju inte vara sämre så han tog denna abborren, storleken är inte allt.

Så 2 abborrar och 1 gädda för mig och 1 abborre och en tappad abborre för Frasse, roligt skitfiske.

2008-08-10: Hedströmmen

Dax att prova på nya saker då, har inhandlat en ny abu-wobbler som jag tänkte använda till UL-fisket så jag och Anna åkte till Hedströmmen för att prova. Jag använde UL och Anna lånade mitt andra spö.

Rätt omgående så nappade det för mig, en riktigt fin abborre nappade på min nya wobbler och det blev en fin kamp med UL som jag vann.

Anna fick först en mussla...

Och sen en väldigt liten abborre.

Sen började det regna väldigt mycket och Annas hundar visste inte riktigt var de skulle ta vägen så vi åkte hem men var mycket nöjda i alla fall.

2008-08-06: Karlstad

Idag blev det mera fiske i Klarälven och det är verkligen fint där, här lite morgonsol 5 minuters gångavstånd från min systers hus.

Smack, fiskarna som lever i strömmen i Klarälven är verkligen urstarka, mitt 8ft Ron Thompson fick en rejäl böj när denna abborren hoppade på mitt favoritdrag, denna blir det stekpannan för.

Undra om Yara har nått "renvatten"-utsläpp i närheten, en stor fisk kom flytandes på kvällen.

Allt man behöver ha med sig när man fiskar egentligen för plats i denna draglådan och jackan, kan inte bli smidigare.

2 abborrar blev det idag, en som jag släppte tillbaka då den var så liten, på kvällen så stekte vi våra 3 abborrar men det kommer bilder på det senare.

2008-08-05: Karlstad

Semester och i Karlstad för att hälsa på min syster och hennes man och såklart deras son Slarvar.

Jag fick med mig Magnus, min systers man på fisket, vi började nere vid Café August gästbrygga men det var tyvärr heldött där.

Vi packade ihop och åkte iväg till Göspiren istället och fikade och sen skickade jag på mitt gil/vita wipp och då blev det lite spögung, körde med ul så det blev lite sprattel innan abborren kom upp på land. Denna skulle hamna i stekpannan tyckte Magnus så vi sparade den.

Sen var det dax för Magnus att fånga fisk, han ifrågasatte mitt val av drag till honom men det borde han inte ha gjort då han fick en liten abborre på första kastet. Se så glad han blev.

Och när han ändå börjat så kunde han ju lika gärna fortsätta, en gädda fastnade på hans krok. Tyvärr hade gäddan svalt draget så jag fick plocka ut det genom gälen efter mycket om och men och när jag skulle lossa draget så gick det sönder, fjädrarna lossnade från krokarna men men, ett wipp orange/svart 8gr.

Det var väldigt fint ute vid Göspiren men det blåste lite väl mycket.

Vi gav upp och åkte hem för att umgås med min syster, hon och Alvar gömde sig på övervåningen då de sett en spindel på nedervåningen och vågade inte gå ner så vi åkte hem så jag kunde ta hand om spindeln och sen åkte vi och käkade mycket god mat på Café August.

Nångång på resan så lyckades mitt nya fina Beastmaster-spö gå av i toppen, det var de 1100:- åt helvete då, bara beställa ett nytt vid tillfälle.

Sen blev det fiske igen, jag åkte ut själv denna gången, eller Magnus skjutsade ut mig på ett ställe längs Klarälven där jag tog denna abborren och så tappade jag en Harr, det gjorde mig lite ledsen men jag hade ju fixat flera abborrar som vi kunde steka hemma nu så var nöjd ändå.

Precis där det lite lugnare vattnet övergår till mera strömt så smällde det på.

Så ja, 2 abborrar för mig, tappade 1 harr och 2 abborrar. Magnus fick en abborre och en gädda.

2008-08-02: Bernshammar

Idag skulle jag och Blomman prova på Bernshammar där man tydligen planterar in ädelfisk i Heströmmen, Blomman hade åkt förbi för några dagar sedan och kollat in stället och det var väldigt lite vatten men såg mycket fint ut så vi åkte iväg.

Ett stopp vid macken i Bernshammar för att köpa fiskekort först, och snacka lite med Von Walden och inte rekommenderade att vi fiskade nu, det var alldeles för lite vatten men jo det skulle finnas fisk kvar i alla fall sa hon så vi ville prova.

Nere på flugsträckan så ser vi det idylliska landskapet, svårt att tro att vi har så fina vatten "här hemma".

Blomman i full mundering, självklart skulle det ju regna men vi klarade oss ganska så bra.

Ganska omgående så smackar det till i mitt spö och jag mothugger och tappar med detsamma en fisk, det var dock en lite.

Vi fiskar oss nedåt och vid ett ställe med massa ström och stenar så smackar det till i Blommans spö och det blir ett härligt spögung, fisken hoppar mellan stenarna i princip då den inte kan dra nånstans direkt.

En fin Öring tagen på....Vibrax såklart, snart kanske Blomman gillar dessa drag.

Vi tar en fikapaus här nere och är ser man verkligen hur liten vatten det är, vi har vadarna på oss så kan gå rakt över på alla ställen.

Blommans spö.

Mitt spö, körde endast ul idag.

Nu har vi provat på hur fisket var här och Blomman tog en fin öring så hit kommer vi komma tillbaka till.

Själv hade jag en mycket fin kamp med en 1kilos-gädda som tog på en nyköpt toby som jag senare kastade ut. Jag tog även 7 abborrar. Blomman fick 1 öring, 2 gäddor och 6-7 abborrar så det var en mycket lyckad fisketur.

2008-08-01: Hamnen

Efter att ha varit först på Jormas och snackat med en kille från Team Einherjar och sen varit på Jaktia och köpt lite saker så åkte jag ner till hamnen för att provkasta lite.

Mycket fisk som vakade som vanligt men inget ville hugga, varken på jigg eller wobblers, spinnare provade jag knappt då jag gjort iordning en ny fin box till de som jag kan ta med mig i framtiden istället för hela dragväskan.

Kom ner en kille från Yara som jag snackade med, han jobbar med farsan och var tydligen fiskeintresserad han oxå så det blev en trevlig pratstund.

Imorgon hoppas jag på Bernshammar, trots att han inte rekommenderade det och Von Walden inte heller trodde direkt på det, men det borde finnas mycket fisk kvar sa hon då det inte är många som fiskat där så storfiskarna får väl göra ett försök om inte vädret är allt för jävligt.

2008-07-30: Hedströmmen

Idag skulle jag och Blomman ner till ett ställe som vi kollat ut tidigare men man kommer inte dit om man inte har vadarbyxor på sig så Blomman hade letat fram 2 stycken ur sina gömmor och så drog vi iväg.

Vi började dock med att fiska där vi avslutade fisket förra gången och det gav verkligen resultat.

Blomman drar massa abborrar som vanligt men sen smäller det på nått större och vi tror först på gädda då det plaskar som fan men när det kommer in till kanten så ser vi att det är en Färna eller Id, vi är inte helt klarar över det än.

Självklart tog den på en gul/vit Wipp 3gr.

Som en stor mört.

Blomman verkar mycket glad över bedriften.

Varmt var bara förnamnet men vi vandrar vidare och när vi väl kom ner till vattnet efter att ha gått genom strömmande vatten och klättrat över träd och buskar så kom vi ner till vattnet och kunde svalka oss.

Vyn är härlig, ser nästan outforskat ut och vattnet är svalt och vi ser att det är fisk som rör på sig.

Jag skickar på en jigg som sätter sig i botten på första kastet men jag får loss den och andra kastet så smäller det på en gädda som jag dock tappar, inte kul...inte en sådan dag igen.

Blomman drar ett par hundra abborrar till innan det tills slut smäller till i mitt spö, hade precis bytt drag och sa till Blomman "varför fiskar jag inte med det här draget numera, det är ju bra och brukar ge fisk". Andra kastet så sitter denna fina abborren på runt 4hg.

Blomman drar ett bottennapp och blir av med sitt drag och byter då till ett Vibrax oxå, han är ju övertygad om att det är ett skitdrag då han aldrig får fisk på Vibrax trots att jag alltid får det. Första kastet ut resulterar i detta...

Ja vad säger man, Vibrax levererar även för honom idag tydligen. Vi fiskar vidare och Blomman fortsätter dra abborrar.

Sen får jag en till abborre, denna gången i mera normal storlek så den släpps tillbaka, efter att ha krokat bort draget som den bokstavligen svalt...det gick inte så bra så abborren överlevde tyvärr inte, sprattlade på ytan men sjönk senare.

Blomman gör sedan dagens grej, kastar ut och börjar veva in, sen ringer hans mobil så han svarar och har spöt mellan benen då han säger att han måste ringa upp senare då han har fisk på. Det visar sig att det är en Färna/Id igen som huggit, denna dock lite mindre men den plaskade fint. Tyvärr bjöd den inte upp till nån vidare kamp.

Dagens resultat; Björn 2 abborrar, 1 tappad abborre och 1 tappad gädda.
Blomman: 15-20 abborrar, 2 färnor/id och 2 gäddor...galet bra fiske.

Vi bestämmer oss för att dra hit nån mera gång för att utforska mera. Nästa fisketur blir troligen i Bernshammar vid Hedströmmen där Blomman tittat ut ett ställe.

2008-07-28: Hedströmmen

Blomman var sugen på att prova Hedströmmen vid Östtuna och jag säger aldrig nej till fiske så vi drog iväg och tänkte jaga lite abborre och gädda. Det börjar bra eller hur man ska säga, jag skickar ut en popper bland näckrosorna då jag ser att det vakar mycket fisk där och det smäller på en stor abborre som dock inte fastnar vid mothugget så jag tappar den och blir upprörd, jaha det ska bli en sådan dag alltså?

Blomman passar under tiden på att dra upp en lite abborre bara för att retas.

Vi bestämmer oss för att dra vidare till ett annat ställe vid Hedströmmen där Blomman börjar dra fisk igen.

Härligt med strömmande vatten, det bästa man kan fiska bland. Synd att det inte finns nån ädelfisk här.

Vi fortsätter fiska och Blomman drar abborre efter abborre och sen smackar det på en gädda för honom som gör en v¨dlig rusning...emot oss så Blomman får veva in som en galning. Vi hoppades på att det skulle vara en stor abborre men det var en lite slempelle.

Jag tappar en abborre på en Toby vilket var tråkigt men den var ju ändå så liten så. Jag provar att jigga lite och får ett riktigt fint hugg, tyvärr visar sig hugget stumt och efter mycket om och men så får jag dagens längst fångt.

Kastar bort lite jiggar och nått drag men får tills slut en abborre i alla fall, när man tar fram sina Vibrax i heta färger så smackar det på såklart.

Dagen slutade med 1 abborre för mig och 8 abborrar, 1 gädda och 1 löja för Blomman. Han utklassar mig!

2008-07-23: Hedströmmen, Kolsva

***OBS, varning för "magstark" bild***

Idag skulle det bli lite stressfiske då jag och Blomman planerade att utforska ett nytt område i Hedströmmen för att se vad vi kan få för fisk där men min bror skulle även skjutsas runt halva jordklotet idag så det blev bara en kortare tur.

Vi började med att åka till det stället vi ville utforska men man kom inte ner till vattnet på nått bra sätt vad vi såg där så vi gick vidare och kollade men det funkade inte det heller så vi drog till badplatsen och kollade om det gick att fiska där och ja det gick ju och inga badgäster så vi tänkte att vi ska ju ändå bara fiska en kort stund så kastade ut.

Provade lite poppers bland näckrosorna där det vakade mycket men det ville inte nappa för mig.

När vi skulle packa ihop för att åka hem så tjoar Blomman till att han har fisk på troligen en liten gädda men den kändes stark.

Uppe och visar sig vid ytan, nu ser vi att det är en riktigt fint abborre istället och ingen gädda som vi trodde.

Den lyfts upp på bryggan och Blomman är mycket glad då det inte nappat bra för honom alls när vi varit ute så nu verkar det som att vinden kanske vänder.

412gr, rensad och klar.

En glupsk borre som hade en löja i magen.

Självklart tog den på en vit/gul wipp 3gr, fiskgaranti på det draget.

För mig blev det ingen denna gången, men det blir flera turer.

2008-07-22: Sundsjön

Denna gången såg jag hela 3 vak!!!! men självklart så nappade det inte.